بیگ بنگ: فکر می‌کنید غروب در سیاره اورانوس چگونه است؟ تصور می‌کنید غروب نیمه شب در مریخ چگونه باشد، وقتی سرانجام در آن سیاره سکونت کنیم؟ به لطف مدل‌سازی‌های کامپیوتری ناسا، تصور کردن این سناریوها به کار آسانی تبدیل شده است.

Untitledبه گزارش بیگ بنگ، آنچه باعث غروب می‌شود، برهم‌کنش نور خورشید (که شامل همه رنگ‌های رنگین‌کمان است) با گازها و گردوغبارهای موجود در اتمسفر است. هر چقدر اتمسفر کمتر باشد، از زیبایی و تاثیرگذاری غروب کاسته می‌شود. اخترشناس «گرونیوو ویلانووا» از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در گرین بلت موفق به شبیه‌سازیِ غروب در سیاره‌های ناهید، مریخ، اورانوس و تیتان قمر زحل و همپنین سیاره فراخورشیدی تراپیست-1ای شده است.

همان‌طور که در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید، این نمایش‌ها از جذابیت خارق‌العاده‌ای برخوردار هستند؛ صحنه‌ها طوری هستند که گویی لنز دوربین را به سوی آسمان نشانه گرفته‌اید.

برای مثال، در ناهید، وقتی خورشید ناپدید می‌شود، رنگ زرد روشن به تدریج به رنگ‌های نارنجی، قهوه‌ای و سیاه تبدیل می‌شود. از آنجایی که این سیاره بصورت آهسته به دور محور خود می‌چرخد، باید 116 برابر بیشتر از آنچه در زمین منتظر هستید، انتظار بکشید. اتمسفر ناهید ضخیم و سرشار از کربن دی‌اکسید است، فشار سطح در آن شدید است و دمای متوسط آن به 471 درجه سلسیوس می‌رسد.

این شبیه‌سازی‌ها صرفاً بُعد زیبایی ندارند. دانشمندان با دید علمی هم به آنها می‌نگرند و می‌خواهند کاوشگرهایی را با انجامِ بیشتر این قبیل از شبیه‌سازی‌ها به اورانوس ارسال کنند. هنوز نادانسته‌های زیادی در خصوص این سیاره گازی وجود دارد؛ دانشمندان باید مقدار نوری را که به حسگرهای کاوشگر فضایی می‌رسد، با دقت مورد اندازه‌گیری قرار دهند. در صورتی که کاوشگر موفق شود اطلاعات مذکور را جمع‌آوری کند، می‌تواند بهتر به این نتیجه برسد که اساساً دنبال چه چیزی است. همچنین می‌تواند به شکل بهتری ترکیب اتمسفر اورانوس را درک کند. حالا بگذارید نگاهی دیگر به این مدل‌های غروب زیبا بیندازیم:

این مدل‌های جدید بخشی از ابزار «تولیدکننده طیف سیاره» هستند که ویلانووا و همکارانش ساخته‌اند. این ابزار برای تفسیر نوری که به تلسکوپ‌ ما می‌رسد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ابزار در درک ویژگی اتمسفر سیاره‌های دیگر می‌تواند کاربرد داشته باشد. مریخ در حال حاضر تنها سیاره‌ای است که می‌توان به طور واقع‎گرایانه احتمال حیات در آن را متصور شد؛ مگر اینکه بخواهیم از جستجوی مکانی برای زندگی در سیاره دیگر صرف‌نظر کنیم و فضاپیمایی قدرتمند بسازیم که تحت شرایط سخت و بغرنج دوام آورد و امکان حیات داشته باشد.

بر اساس شبیه‌سازی ویلانووا و تیمش، می‌دانیم که غروب در مریخ از دید ساکنانش چگونه است؛ در این میان، وقتی خورشید در پشت افق محو می‌شود، اتمسفر به ایجاد ترکیبی از رنگ‌های زرد روشن و قهوه‌ای می‌پردازد. در واقع، این شبیه‌سازی فقط بخشی از داستان است. امیدواریم روزی خودمان پای به سیاره‌های مختلف بگذاریم و خودمان به عینه شاهد این رویدادها باشیم.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.