بیگ بنگ: چین دیروز پنجشنبه دوم مرداد 1399 یک مأموریت مهم مریخی به نام “تیان ون-1″(Tianwen-1) به معنای «جستجو به دنبال حقیقت آسمانی» را آغاز کرد که امیدوار است اولین فرود موفق این کشور در سیاره سرخ باشد.

fbacdaبه گزارش بیگ بنگ، چین یک ماموریت بزرگ مریخی را آغاز کرد و امیدوار است نخستین فرود موفقیت‌آمیز خود را در سیاره مریخ تجره کند. این ماموریت موسوم به “Tianwen -1” شامل یک مدارگرد، یک فرودگر و یک مریخ نورد است. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، مدارگرد هفت ماه بعد در فوریه ۲۰۲۱ به مریخ خواهد رسید.  دوگانه مریخ نشین/مریخ گرد نیز دو تا سه ماه بعد در پهنه بزرگی در نیمکره شمالی مریخ به نام «یوتوپیا پلانتیشیا» فرود خواهد آمد. این نقطه قبلا محل فرود مریخ نشین وایکینگ ۲ سازمان فضایی آمریکا در سال ۱۹۷۶ بود.

ماموریت “تیان ون 1” تجهیزات و دستگاه‌های تحقیقات علمی اداره فضایی اروپا، مرکز تحقیقات فضایی ملی فرانسه و اداره توسعه تحقیقات اتریش را با خود به فضا می‎برد تا میدان مغناطیسی و خاک مریخ را بهتر بشناسد و بررسی کند. چین در زمینه مخابرات فضایی نیز از کمک آرژانتین بهره‌ می‌‎برد. می‌توان گفت مأموریت کاوشگر “تیان ون 1” یک نمونه خوب از همکاری بین‌المللی فضایی به شمار می‌رود.

china s tianwen mars goal launch when and how to view xمریخ‌نورد که نیرویش از نور خوشید تامین می‌کند، حدود ۹۰ روز مریخی را صرف بررسی مشروح اطرافش خواهد کرد. هر روز مریخی ۴۰ دقیقه طولانی‌تر از روز زمینی است. این کاوشگر شش ابزار علمی متفاوت دارد شامل «دوربین چندطیفی»، «دوربین سطحی»، «رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ‌نورد»، «آشکارساز ترکیب سطحی مریخ»، «آشکارساز میدان مغناطیسی مریخ» و «پایشگر هواشناسی مریخ».

مدارگرد در نزدیکترین موقعیت فاصله ۲۶۵ کیلومتری و در دورترین موقعیت فاصله ۱۲۰۰۰ کیلومتری از سطح سیاره خواهد داشت. این سفینه اطلاعات فرستاده شده از مریخ گرد را به زمین ارسال خواهد کرد و همچنین خودش با استفاده از هفت ابزار علمی: دو دوربین، رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ گرد، طیف سنج معدنی مریخ، مغناطیس سنج مریخ، تحلیل‌گر ذرات یونی و خنثای مریخ و تحلیل‌گر ذرات پرانرژی مریخ داده‌های علمی را گردآوری خواهد کرد.

f a ea ea dbe image hiresسطح‌نشین نیز مجهز به سامانهٔ راداری خواهد بود که می‌تواند توده‌های عمقی آب در مریخ را شناسایی کند. همچنین به چین کمک خواهد کرد تا برای مأموریت خود با هدف بازگرداندن نمونه‌ای از مریخ به زمین در دههٔ ۲۰۳۰ میلادی آماده شود.

این نخستین مأموریت مستقل و کاملا بومی چین پس از تلاش چند سال پیش با روسیه برای رسیدن به مریخ است. اگر این مأموریت موفقیت‌آمیز باشد، اولین مأموریت به مریخ برای استقرار محل فرود، ارسال سطح‌نورد و ارسال فضاپیما به مدار سیاره، آن هم به یکجا خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.