بیگ بنگ: ایلان ماسک چند روز پیش از واسط مغز و کامپیوتر علوم اعصاب «نورالینک» رونمایی کرد. این واسط که به اندازه یک سکه است درون مغز خوک قرار گرفت آزمایش شد. به گفته او این تراشه نشان‌دهندۀ پیشرفت در استفاده از فناوری کامپیوتری برای بهبود بیماری‌های عصبی در انسان است.

Neuralinkبه گزارش بیگ بنگ، این خوک که گرترود نام دارد، یک پردازنده به اندازه سکه در مغزش دارد که سیگنال‌های بی‌سیم می‌فرستد که نشان‌دهنده فعالیت عصبی در پوزه او در هنگام یافتن غذا است. آقای ماسک می‌گوید تراشه کار گذاشته شده را می‌توان از مغز خارج کرد. او یک خوک دیگر به نام دوروتی را نشان داد و گفت در مغز آن خوک تراشه کار گذاشته شده بود اما سپس آن را بیرون آورده‌اند.

thelink‌این دیوایس توسط ۱۰۲۴ الکترود باریک که در مغز کار گذاشته شده با آن ارتباط برقرار کرده و سپس به کمک بلوتوث به یک کامپیوتر خارجی وصل می‌شود. این چیپ در رویداد معرفی روی خوک آزمایش و فعالیت نورونی مغز آن به کامپیوتر منتقل شد. ایلان ماسک می‌گوید ابتدا از این محصول برای اهداف پزشکی و درمان افرادی که از مشکلات مغزی نخاعی یا بیماری‌های موروثی رنج می‌برند استفاده خواهد شد.

Neuralink update xمدل تراشه به کار رفته در این طرح پژوهشی، با استفاده از سامانه اتصال بلوتوث به شبکه رایانه‌ای بیرونی پیوند می‌خورد و در ساعات شب شارژ می‌شود. این تراشه ۲۳ میلمتر قطر و ۸ میلی‌متر ضخامت دارد. پژوهشگران این طرح می‌گویند تراشه گرد شرکت نورولینک را می‌توان با یک جراحی ساده و بدون آنکه اثری از آن روی سر بماند، در مغز کار گذاشت.

‌‌نظر شما در مورد این فناوری چیه؟ 🤯🧠🤖

منابع بیشتر: BBC , technologyreview.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. فکر میکنم سرعت نهادینه شدن اخلاق تو جوامع و مخصوصا حکومت ها اونقدر از سرعت رشد فناوری و دانش عقب مونده که توجه نکردن به این قضیه باعث تحقق فیلم های علمی و تخیلی با موضوع انقراض بشر به دست خودش یا دیکتاتوری های دانش بنیان و … باشه(یه زمانی فکر کردن به این جور چیزا بچه گانه به نظر میومد و الان فکر نکردنش).ولی ترجیح میدم که علم و فناوری کار خودش رو بکنه حتی به قیمت پشیمونی.

  2. همیشه درست کردن سیستمی برای بهبود وضع بشر با کسب اطلاعات شخصی بیشتر از مردم توسط گروه یا حکومت خاص همراه بوده.شاید با خوشحالی و به راحتی همه این سیستم رو برای هدف های خوب و انسان دوستانه پزشکی بپزیرند.اما مقابله با حس سوء استفاده از این همه اطلاعات کار انسان امروزی که فقط پول رو میشناسه نیست.این دستگاه برای انسان حکم کنترل از راه دور رو داره و به راحتی انسان رو به شخصیت های بازی کامپیوتر تبدیل میکنه.همانقدر ساده ، همانقدر بی اختیار و همانقدر بی دانش و ناتوان…

  3. بسیار جالب و خواندنی بود
    سپاس از بیگ بنگ و سپاس از سردمداران و پیشروان این علم زیبا