بیگ بنگ: سحابی رتیل که با نام 30 Doradus نیز شناخته می‌شود، قطری بیش از هزار سال نوری دارد؛ این سحابی یک منطقه تشکیل ستاره‌ای بسیار بزرگ است که حدود 180 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در کهکشان کوتوله ابر ماژلانی بزرگ، واقع شده است.

Tarantula HOO finalاین کهکشان کوتوله بزرگترین و خشن‌ترین منطقۀ تشکیل ستاره در کل گروه محلی کهکشان‌هاست. در این نمای حیرت‌آور از این بندپای کیهانی، انتشار اتم‌های هیدروژن و اکسیژن یونیزه را می‌بینیم که با داده‌های فیلتر باریک بدست آمده است. درون سحابی رتیل(NGC 2070)، تابش شدید، بادهای ستاره‌ای و شوک‌های ابرنواختری ناشی از خوشۀ مرکزی جوان ستارگان پرجرم تحت عنوان R136 در واقع انرژی لازم برای درخشش سحابی را تامین می‌کنند و تارهای عنکبوت مانند را شکل می‌دهند.

در اطراف این “رتیل کیهانی” مناطق تشکیل ستارۀ دیگری وجود دارند که شامل خوشه‌های ستاره‌ای جوان، رشته‌ها و ابرهای حباب شکل، هستند. همچنین نزدیکترین ابرنواختر مدرن(SN 1987A) نیز در این منطقه قرار دارد. این چشم‌انداز غنی تقریبا به اندازۀ دو درجه یا چهار ماه کامل آسمان را در صورت فلکی جنوبی “زرین ماهی” پوشش می‌دهد. نکتۀ جالب این است که اگر سحابی رتیل فقط 1500 سال نوری از زمین فاصله داشت، مثل سحابی شکارچی، نیمی از آسمان ِ زمین را اشغال می‌کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.