بیگ بنگ: چرا این نوارهای ابری رنگارنگ سیارۀ مشتری را محاصره کرده‌اند؟ لایۀ بالایی جو مشتری به مناطق نوری و کمربندهای تاریک تقسیم شده که به مرور تمام این سیارۀ غول‌پیکر را طی می‌کنند. این بادهای افقی سرعت زیادی دارند – بیش از 300 کیلومتر در ساعت – که باعث گسترش این مناطق در کل سیاره می‌شود.

JupiterVista JunoGillآنچه که باعث ایجاد این بادهای شدید می‌شود، همچنان به عنوان موضوع تحقیق باقی مانده است. تصور می‌شود که این نوارهای منطقه‌ای با گاز ِ طغیان شده، شامل ابرهای نسبتاً مات آمونیاک و آب هستند که نور را از جو پایین و تاریک مسدود می‌کنند. این تصویر که توسط فضاپیمای رباتیک جونو در سال 2017 ثبت شده، منطقه‌ای روشن و با جزئیات بالا از این غول گازی را نشان می‌دهد. جو مشتری عمدتأ هیدروژن و هلیوم شفاف و بی‌رنگ است، گازهایی که تصور نمی‌شود در ایجاد رنگ‌های طلایی و قهوه‌ای نقش داشته باشند.

اینکه چه ترکیباتی این رنگ‌ها را ایجاد می‌کنند موضوع دیگری برای تحقیق است – اما فرض می‌شود که شامل مقادیر کمی گوگرد و کربن تغییر یافته در نور خورشید باشد. یافته‌های زیادی از داده‌های جونو بدست آمده، از جملۀ این که آب 0.25 درصد از مولکول‌های ابر سطح بالا در نزدیک استوای مشتری را تشکیل می‌دهد، یافته‌ای که نه تنها برای درک جریان‌های سیارۀ مشتری مهم است، بلکه برای تاریخچه آب در کل منظومه شمسی نیز حیاتی است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه