بیگ بنگ: مسیه 63 یک كهكشان مارپیچی درخشان در آسمان نیمکره شمالی است كه حدود 30 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی تازی‌ها واقع شده است.

Neyerm lاین جهان جزیره‌ای با شکوه که به عنوان NGC 5055 نیز فهرست‌بندی شده، تقریباً 100 هزار سال نوری وسعت دارد، یعنی تقریبا به اندازۀ کهکشان راه شیری. این کهکشان به دلیل هستۀ درخشان و بازوهای مارپیچی زیبا، لقب کهکشان آفتابگردان را به خود اختصاص داده است، در حالی که این نوردهی استثنائأ عمیق نیز جریان های کم نور و قوس ستاره‌ای به دور از هالۀ کهکشان را دنبال می‌کند.

جریان‌های ستاره‌ای این کهکشان حدود 180 هزار سال نوری از مرکز کهکشان گسترده شده، که احتمالاً بقایای کهکشان‌های اقماری است که از هم گسسته شده‌اند. دیگر کهکشان‌های اقماری مسیه 63 را می‌توان در این میدان دید گسترده مشاهده کرد که با یک تلسکوپ کوچک تهیه شده است، از جمله پنج کهکشان کوتولۀ ضعیف که به تازگی شناسایی شده‌اند و می‌توانند در جریان‌های ستاره‌ای M63 در چند میلیارد سال آینده نقش داشته باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. برنامه ای هست که هز چیزی تو عکس هست رو بگه چی هستن ؟
    چندتا کهکشان تو عکس هستش ،یا مثلآ اون ستاره پر نور نارنجی رنگ بالای کهمشان m63 یا اون ستاره های نارنجی رنگ دوقلو پایین سمت چپ …