بیگ بنگ: درست پس از غروب خورشید اول دی 1399 سیاره‌های مشتری و زحل در آسمان شب برای اولین‌بار پس از 400 سال، نزدیکتر از همیشه به یکدیگر ظاهر می‌شوند.

‌‌‌‌‌photoبه گزارش بیگ بنگ، سیاره‌های مشتری و زحل امشب از دید ناظران زمینی در فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر قرار خواهند گرفت و در واقع یک مقارنه سیاره‌ای شکل خواهد گرفت.‌‌ به مقارنه زحل و مشتری در امشب به دلیل نزدیکی زیاد سیارات به هم و اینکه در نزدیک سال نو میلادی رخ می‌دهد، «ستاره کریسمس» هم می‌گویند، هرچند می‌دانیم آنها ستاره نیستند و تنها نور خورشید را بازتاب می‌دهند. برای رصد این پدیده باید به سمت جنوب غربی آسمان نگاه کنید، فقط از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ فرصت تماشای این رویداد نجومی را دارید، چون پس از این ساعت سیارات غروب می‌کنند.

هم‌راستايی بین این دو سیاره تقریبا هر ۲۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد، اما این مقارنه به دلیل بسیار نزدیک بودن این سیارات به یکدیگر، بسیار نادر است، چرا که این پدیده بار قبل در سال ۱۶۲۳ میلادی یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش رخ داده است. علت هم‌راستایی این سیارات غول‌پیکر منظومه شمسی این است که مشتری هر ۱۲ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، در حالیکه زحل هر ۳۰ سال یک بار مدارش را به پایان می‌رساند، در نتیجه هر چند دهه یک بار این دو سیاره همراستا می‌شوند.

photoنکتۀ جالب این است که مقارنه بسیار نزدیک مشتری و زحل هر چهارصد سال رخ می‌دهد، اما هر هشتصد سال وقتی مقارنه نزدیک مشتری و زحل رخ می‌دهد در ماه دسامبر اتفاق می‌افتد که به آن «ستاره کریسمس» می‌گویند. افرادی هم که می‌خواهند منتظر بمانند و مقارنه بعدی مشتری و زحل را در آسمان شب ببینند، باید تا تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۸۰ صبر کنند و پس از آن، این مقارنه تا حدود سال ۲۴۰۰ رخ نخواهد داد.

امیدوارم هوا ابری نباشه تا عاشقان آسمان از این رویداد نجومی لذت ببرن ✨😍

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.