بیگ بنگ: در آخر ژوئیه جولای گذشته، سه کشور آمریکا، امارات و چین در یک رویداد بی‌سابقه، کاوشگرهای خود را به مریخ فرستادند. مأموریت‌ به مریخ آسان نیست، زیرا هم زمین و هم مریخ دائماً در حرکت به دور خورشید هستند.

mars..به گزارش بیگ بنگ، دکتر امیتابها گوش، دانشمند سیاره‌ای ناسا می‌گوید: با این حال هر 26 ماه، دو سیاره به نزدیک‌ترین فاصله از هم می‌رسند و در این زمان است که کشورهای مختلف مأموریت‌های مریخ را اجرا می‌کنند. از دهه 60، آژانس‌های فضایی گوناگون مأموریت‌هایی را هر ساله به مریخ ارسال کردند و بین سال‌های 1976 تا 1992، بسیاری از پنجره‌های پرتاب فاقد ارسالِ مأموریت بودند. از طرف دیگر، چندین پنجره‌ی پرتاب چندین مأموریت را ارسال کردند، اما سال 2020 اولین‌بار در تاریخ بود که سه کشور مأموریت‌های مریخ را در یک پنجرۀ پرتاب یکسان، به سمت این سیاره ارسال کردند.

دکتر گوش افزود که هرگز در تاریخ چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود که تعداد بسیار زیادی از آژانس‌ها به طور همزمان مأموریت‌های مریخ خود را اجرا کنند زیرا در حال حاضر 10 فضاپیمای مختلف از پنج کشور یا آژانس فضایی به ویژه آمریکا، امارات متحده عربی، اتحادیه اروپا، هند و چین یا در مدار مریخ هستند یا بر روی سطح سیاره‌ی سرخ. در واقع، دو مریخ‌نورد دیگر – یکی از ناسا و دیگری از چین – به زودی بر روی سطح مریخ فرود خواهند آمد.

دکتر گوش گفت که این مأموریت‌ها گستره‌ی اکتشافات سیاره‌ای و همچنین کاوش مریخ را نشان می‌دهند که به غالباً به خاطر کاهش قیمت ارسال مأموریت و در دسترس بودن تکنولوژی برای مأموریت‌ها و اکتشافات فضایی می‌باشد. امارات با مدارگرد امید خود پنجمین آژانس فضایی پس از آمریکا، سازمان فضایی اروپا، روسیه و هند بود که توانست مأموریتی را به مقصد مریخ تدارک ببیند. مدارگرد امید در 9 فوریه‌ی امسال به مدار سیاره سرخ رسید و امارات متحده عربی را به پنجمین آژانس فضایی که به مریخ رسیده تبدیل کرد و فقط در یک روز توانست از چین جلو بزند. هدف این مأموریت مطالعه‌ی جو مریخ با امیدِ پاسخ به این سوالِ همیشگی است که سیاره سرخ چگونه و چه زمانی جو خود را از دست داد.

img mission redplanet countdowntomarsدر ضمن، ماموریت “تیان ون-1″ چین در 10 فوریه با موفقیت وارد مدار مریخ شد و دارای یک مریخ‌نورد، یک سطح‌نشین و یک مدارگرد است. چین قصد دارد مریخ‌نورد را بر روی سطح مریخ فرود بیاورد، اما چند ماه پس از رسیدن به مدار این سیاره صبر می‌کند تا این کار را انجام دهد. بنابراین، اگرچه مأموریت چین این ماه وارد مدار سیاره سرخ شده، اما در ماه می کاوشگر خود را بر روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. مأموریت چین امیدوار است اثراتی از آب زیرسطحی را بر روی این سیاره کشف کند.

از طرف دیگر، مریخ‌نورد “استقامت” ناسا در تاریخ 18 فوریه وارد مدار مریخ شد و در دهانه برخوردی جیزرو بر روی مریخ فرود آمد. این مأموریت به دنبال یافتن نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی و امضاهای زیستی در بستر دریاچه‌ی خشکیده‌ی دهانۀ جیزرو است. این مأموریت همچنین برای نخستین‌بار به کمک دی‌اکسید‌کربن موجود در سیاره را به اکسیژن، تبدیل خواهد کرد. این مأموریت همچنین سنگ‌ها و نمونه‌هایی را از سطح جمع‌آوری کرده و آنها را در مأموریت بعدی برای تحقیقات علمی به زمین ارسال خواهد کرد.

muskmarsجدا از تمام اینها، اسپیس ایکس که زاییده‌ی افکار “ایلان ماسک” است امیدوار است، بتواند خدمات حمل و نقل تجاری را از زمین به مریخ برای انسان‌ها امکانپذیر کند. این چیزی است که محققان برای مدت‌های طولانی بر روی آن کار کرده‌اند، زیرا علی‌رغم رسیدن انسان‌ها به مریخ چند دهه پیش، مقصد منطقی بعدیِ مریخ هنوز فقط توسط مأموریت‌های رباتیک امکانپذیر بوده است.

این احتمالاً به این خاطر است که در حالی که ماه فقط سه روز فاصله دارد، اما رسیدن به مریخ چند ماه طول می‌کشد. علاوه بر آن، از آنجایی که انسان‌ها نیاز به بازگشت به زمین دارند، هرگونه کاوشگری که بتواند آنها را بازگرداند باید سوخت کافی برای یک سفر رفت و برگشتی داشته باشد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: financialexpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.