بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل امسال سی و یک ساله شد و به منظور بزرگداشت این روز، تیم هابل عکسی زیبا از یک ستارۀ متغیر آبی درخشان که “ای جی کارینا” نام دارد، منتشر کرد.

stsci ftcjspqwakbwdsstبه گزارش بیگ بنگ، ستارۀ “ای جی کارینا” در فاصله‌ی تقریبی ۲۰ هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی کارینا واقع شده است.  محققان پیش‌بینی می‌کنند که این ستاره ۵ تا ۶ میلیون ساله است. این ستاره با پوسته‌‌ای گازی احاطه شده است. این پوسته با بادهای قدرتمند ستارۀ “ای جی کارینا” شکل گرفته است. این سحابی در حال انبساط حدود ۵ سال نوری گستردگی دارد که برابر با فاصلۀ خورشید ما تا نزدیکترین ستاره یعنی آلفا قنطورس، است.

این ساختار غول‌پیکر چند هزار سال پیش از یک یا چند فوران عظیم‌تر ایجاد شد. لایه‌های خارجی “ای جی کارینا” در فضا دمیده شدند و ماده‌ی خارج شده تقریبا ۱۰ برابر جرم خورشید بود. چنین انفجارهایی در طول زندگی این نوع ستارۀ نادر که “متغیر آبی درخشان”(LBV) نام دارد، کاملا طبیعی است و چندین بار در طول عمرش رخ می‌دهد. این ستارگان رفتاری دوگانه دارند. آنها به نظر سال‌ها نیمه خاموش می‌مانند و سپس در یک انفجار مرگبار به زندگی خود پایان می‌دهند که در این فرایند تا چندین برابر درخشش آنها افزایش می‌یابد.

ستارۀ “ای جی کارینا” ده برابر پرجرم‌تر از خورشید است و درخششی معادل یک میلیون‌ خورشید دارد. از این نوع ستاره‌ها در میان کهکشان‌های گروه محلی در همسایگی ما، کمتر از ۵۰ عدد شناخته شده‌ است. این ستارگان ده‌ها هزار سال را در این مرحله می‌گذارنند که در مقیاس کیهانی به اندازۀ یک چشم بر هم زدن است. انتظار می‌رود زندگی برخی از این ستارگان با انفجار ابرنواختری به پایان برسد که جهان را با عناصری سنگین‌تر از آهن غنی می‌کنند.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. هابل جان تولدت مبارک!. چند ساله که منتظر ظهور نسل قدرتمندت یعنی جیمز وب هستیم …