بیگ بنگ: خوشه‌های ستاره‌ای می‌توانند نزدیک یا دور، جوان یا پیر، و پراکنده یا فشرده باشند. این عکس برجسته دو خوشه‌ی ستاره‌ای باز کاملاً متضاد را در یک میدان یکسان نشان می‌دهد.

M CFHTخوشه ستاره‌ای M35 در پایین سمت چپ قرار دارد و با فاصله‌ی 2800 سال نوری از ما، نسبتاً نزدیک است، با 150 میلیون سال سن، نسبتاً جوان است و با 2500 ستارۀ پراکنده شده در یک حجم به وسعت 30 سال نوری، نسبتاً پراکنده است. ستاره‌های آبی روشن با خوشه‌های بازِ جوان‌تر مثل M35 فرق دارند. در مقابل، NGC 2158 که در بالا سمت راست واقع شده، چهار برابر دورتر از M35 است، بیش از 10 برابر پیرتر است و بسیار فشرده‌تر از آن می‌باشد.

ستاره‌های آبی روشن NGC 2158 به طور خود به خودی نابوده شده و یک نور خوشه‌ای را از خود بجا گذاشته‌اند که با ستارگان قدیمی‌تر و زردتر احاطه شده است. به طور کلی، خوشه‌های ستاره‌ای باز در صفحۀ کهکشان راه شیری ما یافت می‌شوند و حاوی 100 تا 10000 ستاره هستند – همگی تقریباً به طور همزمان تشکیل شده‌اند. هر دو خوشۀ باز M35 و NGC 2158 با یک تلسکوپ کوچک در کنار هم به سمت”صورت فلکی دو پیکر” مشاهده می‌شوند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با سلام. من هراز گاهی به این سایت سر میزنم و خیلی خوشحال میشم که همچنان مطالبش به روز هست و همچنان با انگیزه به ترجمه «تصویر نجومی روز» ادامه میدید. ممنون