بیگ بنگ: “ایلان ماسک” موسس شرکت نورالینک، بتازگی جزئیات بیشتری دربارۀ تراشه مغزی نورالینک فاش ساخت. به گفته وی یادگیری زبان طی 5 تا 10 سال آینده منسوخ خواهد شد و انسان‌ها می‌توانند به کمک تراشه مغزی با یک زبان مشترک با یکدیگر صحبت نمایند.

Neuralink MAJOR Sign of the Timesبه گزارش بیگ بنگ، این تراشه که به زودی آماده می‌شود تا به مغز انسان متصل شود، می‌تواند ارتباطات را خیلی سریع‌تر و راحت‌تر کند. این کارآفرین مولتی میلیاردر نظراتی در مورد منسوخ شدن زبان انسان طی 5 یا 10 سال آینده داد و گفت که نیازی نیست انسان‌ها از طریق زبان‌های سنتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ایلان ماسک معتقد است که اگر از یک زبان جهانی استفاده شود، طریقه‌ی صحبت کردن ما به طرز چشمگیری ارتقاء پیدا خواهد کرد. زبان، این ابزار ارتباطی دیرینه، در گذر زمان یا تکامل می‌یابد و یا از بین می‌رود. اساتید زبان شناسی اتفاق نظر دارند بین ۵۰ تا ۹۰ درصد زبان‌هایی که در اوایل قرن بیست و یکم مورد استفاده قرار می‌گیرند به احتمال زیاد تا سال ۲۱۰۰ منسوخ خواهند شد.

Neuralinkایلان ماسک افزود: این تراشه در حال پیشرفت است و فعلاً برای کمک به افرادی که دچار آسیب‌ مغزی هستند، تمرکز دارد.اما انتظار می‌رود تراشه مغزی نورالینک طی چند سال آینده توسعه پیدا کند و نحوۀ ارتباط ما را ارتقاء بخشد. این تراشه قبلاً در مغز یک میمون کاشته شده بود، تا بتواند بازی ویدئویی انجام دهد. این میمون با استفاده از یک جوی‌استیک، بازی ویدئویی انجام داد و باعث بُهت و حیرت متخصصان شد.

این تراشه با استفاده از دو هزار الکترودی که به قشر حرکتی مغز متصل می‌شود، سیگنال‌های الکتریکی مغز را ضبط و رمزگشایی می‌کند. این تراشه که به اندازۀ یک سکه است، توسط رشته‌هایی به رساناهایی که درون مغز کاشته شده‌اند، متصل شده است. روند نصب تراشه در مغز نسبتاً ساده است و نورالینک ادعا می‌کند رشته‌های تراشۀ مغزی بسیار ظریف‌ هستند و با دست انسان قابل نصب نیستند.

MzYMjcNAاز این رو، شرکت نورالینک در حال توسعه‌ی یک ماشین است که بتواند تراشه را به طور بی‌نقص درون مغز نصب کند و آن را با بافت ارگانیک انسان پیوند دهد. انتظار می‌رود که این تراشه مغزی راه‌حل‌های عصب‌شناختی را برای بیماری‌هایی مثل آلزایمر، مشکلات ستون فقرات و حتی زوال عقل، فراهم کند. تراشه نورالینک یکی از سودمندترین اختراعات این قرن خواهد بود.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: evolutionmag.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

17 دیدگاه

  1. توی دیدگاه سطحی خوبه ولی دیگه نیازی به آموزش نباشه و هر انسانی هر چیزی رو بدونه هنر از بین میره خلاقیت از بین میره اهداف از بین میرن دنیا بی معنی میشه و نیهلیسم برای انسان ها به وجود میاد همین الانشم به وجود اومده پیش بینی نیچه درست بود

  2. این که برای شما بد میشه خانم الله وردی 😂
    تغییر شغل باید بدید 😁

  3. هیچوقت چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد. اینا توهمات بزرگ دهها ساله علمی تخیلی هستند. وقتی این پیش بینی ها به ظهور می‌پیوندد بشر متوجه میشود که هرگز حتا نزدیک به آنچه که تصور میکرد که مفید باشد هم نیست. ایلان ماسک مثل خیلی‌ها در این عصر یک تاجر شیاد و رویافروش و فریبکار است که بدنبال اینست که ثروت بیشتری از رقبای حقه باز خود به جیب بزند.
    سالها پیش میگفت تا سال ۲۰۲۰ شهری در مریخ ساخته خواهد شد. الان هیچی ساخته نشده و از نظر فنی حداقل حدود ۱۰۰ سال برای ایجاد مقدمات شروع ابتدایی چنین پروژه ای وقت لازم هست.

    1. این نوع واکنش های منفی در مورد پدیده های جدید، اتفاق تازه ای نیست.
      در مورد خیلی چیزهای پیشرفته که در زمان عرضه برای عموم مردم غیرقابل توضیح بودن، به چیزهای ماورایی، شیادی و فریبکاری محکوم می شدن. کافیه تاریخ ورود دوچرخه، لامپ، تلویزیون و… در تاریخ ایران رو بخونید و نوع برخورد مردم (نه صرفا ایران همه جای دنیا).
      دو نوع برخورد وجود داره، 1- تحقیق و درک کردن در پدیده و اینکه این ایده یا وسیله چطور کار میکنه/چطور کار خواهد کرد 2- حمله کردن به پدیده جدید (رویاپردازی، فریبکاری و..) ارتباط با ماوراء و….
      کلا علم کارش رویاپردازیه، این رویاپردازی کردنه که باعث پیشرفت میشه. خیلی چیزها به عنوان نظریه عنوان میشن که شاید هیچوقت به واقعیت نرسند ولی باعث بحث و پیشرفت میشن. 30 سال پیش اگه با شما در مورد گوشی های هوشمند صحبت می کردند، می گفتید امکان نداره، رویاپردازیه، کلک های تبلیغاتیه و فلان.

  4. با سلام درود خدمت شما جناب عالی،
    بابت ترجمه ای خوب تون سپاس گذاری میکنم
    مجله تون خیلی عالی هست
    انشاالله چینین دست آوردی را خداوند در اختیار بشر قرار دهد….

  5. دنیا همیشه و از روز اول پیدایش حتی موجودات تک سلولی بی وقفه در حال فرگشت بروزرسانی ، تحول ، آسان شدن پیشرفت و تحول بوده و هست و خواهد بود ! اما ما از روزی که بیاد داریم در اینجا چیزی بجز برگشت به گذشته ، درجازدن ، دشمنی ، بسته شدن فضاهای واقعی و مجازی ، دروغ ، خرافه و گرانی و فقر ندیده ایم مگر با ابتکا به مغزمان بتوانیم تغییری دهیم که ان هم درگیر و گرفتار پردازش این گرفتاری ها شده و جایی برای بروزرسانی ندارد.

  6. سلام درسته زبان ها به مرور رو به زوال میرن ولی این فرایند سالیان سال طول میکشه و اینطور نیست که تو ده سال بشه این کار رو کرد بعد همین الان هم خیلی ها واکسن کرونا نمیزنن میگن چیپست وارد مغزشون میکنن بعد ماسک انتظار داره همه برن از تراشه هاش استفاده کنن و زبان تموم شه و نکته دیگه هم اینجاست که زبان فقط برای ارتباط با دیگران نیست بلکه انواع هنر از اون بیرون اومده همینطور وقتی با خودمون حرف می‌زنیم هم از زبان استفاده می‌کنیم پس آیا به نظرتون منسوخ شدن زبان و موسیقی و شعر و انواع هنر های دیگه اونم تو ده سال میسره (درسته موسیقی و خط و زبان و این چیزها به مرور زمان تغییر کردن یا مثلا گاها از زبان مرده یا سبک موسیقی که دیگه استفاده نمیشه صحبت میکنن ولی این اتفاق طی هزاران سال اتفاق افتاده و قرار نیست توی ده سال اتفاق بیفته)

  7. با سلام و تشكر بابت مطالب زيبا و هيجان انگيزتون ..
    واقعا پيش بيني اينده شوك اور شده فكر ميكنم به زودي دانشگاهها و مدارس هم از چرخه اموزش حذف خواهند شد با وجود تراشه هاي زيستي ديگه نيازي به اموختن علوم مختلف نخواهد بود و سرعت پيشرفت با تمركز بر تحقيقات به طرز باورنكردني افزايش پيدا خواهد شد و البته فاصله كشورهاي پيشرفته با ساير كشور ها به گسل هاي عميق تبديل ميشه اميدوارم جهان اينده از لحاظ صلح جهان بهتري باشه …

    1. واقعا نهایت عمق دیدگاهتون همینقدره؟ اگر تصور و فکر کنید اصلا چیز قشنگی نمیشه دنیا…

      1. آره واقعا دنیا داره جای خیلی مسخره ای میشه به نظرم واقعا بعضی تکنولوژی ها با پیشرفتشون دارن دنیا نابود میکنن