بیگ بنگ: سیاهچاله‌های کلان جرم همانطور که از نامشان پیداست جرمی حدود یک میلیون تا ۱۰ میلیارد برابر جرم خورشید دارند. گاهی اوقات سیاهچاله‌های کلان جرم ساکت و نامرئی هستند که این موضوع مشاهده مستقیم آنها را کمی مشکل می‌کند.

supermassive black holeبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اما هنگامی که ماده‌ای در حال فرو رفتن به درون حفره عظیم آنها قرار می‌گیرد، درخشش آنها زیاد شده و نور بیشتری نسبت به بقیه کهکشان ساطع می‌کنند. این مراکز روشن به عنوان هسته کهکشانی فعال(AGN) شناخته می‌شوند و قوی‌ترین دلیل برای وجود سیاهچاله‌های کلان جرم هستند.

اخیرا یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه “توهوکو” پس از ثبت سیگنال یک هسته کهکشانی فعال از کهکشان Arp ۱۸۷، یک هسته کهکشانی فعال در حال مرگ را به طور تصادفی کشف کردند. تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که هسته کهکشانی فعال یاد شده طی ۳ هزار سال گذشته خاموش شده است.

این کشف با استفاده از آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما و آرایه بسیار بزرگ انجام شد. دانشمندان یک جت لوب(jet lobe) را کشف کردند، اما هیچ سیگنالی از هسته وجود نداشت که این موضوع نشان دهنده سکوت فعالیت هسته کهکشانی فعال است.

Arp VLA and ALMAپس از مرگ هسته کهکشانی فعال، ویژگی‌های هسته کهکشانی فعال در مقیاس کوچک‌تر نیز کم رنگ می‌شوند، زیرا منابع فوتون نیز خاموش می‌شوند. اما منطقه گاز یونیزه در مقیاس بزرگ هنوز قابل مشاهده است زیرا حدود سه هزار سال طول می‌کشد تا فوتون‌ها در لبه این منطقه قرار گیرند.

“کوهی ایچیکاوا” از دانشگاه توهوکو گفت: ما طی این مطالعه از ماهواره پرتو ایکس “NuSTAR ” ناسا استفاده کردیم که این ماهواره بهترین ابزار برای مشاهده فعالیت هسته کهکشانی فعال فعلی بود. بنابراین ما توانستیم کشف کنیم که هسته کاملاً مرده است. ما همچنان به بررسی هسته‌های کهکشانی فعال در حال مرگ ادامه خواهیم داد و با استفاده از روش استفاده شده در این مطالعه به دنبال هسته‌های کهکشانی در حال مرگ خواهیم بود. ما همچنین از روش تفکیک مکانی برای بررسی جریان ورودی و خروجی گاز استفاده خواهیم کرد چرا که این ممکن است نحوه خاموش شدن فعالیت هسته کهکشانی فعال را برای ما روشن سازد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techexplorist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام. یه سوال داشتم . بنده طی مطالعه ای که روی مقالاتتون انجام دادم بارها به کلمه “حفره” در رابطه با تکینگی سیاهچاله برخوردم. میتونم بپرسم چرا مینویسید حفره؟ مگه سیاهچاله حفره ست؟ برای کسایی که با این مبحث آشنایی دارند میدونن که این اشتباهه، ولی کسایی که میخوان با این مقوله پیچیده آشنا بشن . این کلمه یه سم مهلکه که بینش اونا رو از بیخ و بن بر پایه اشتباهات بنا میشه . خواهشا رو کلمات دقت کنید . ممنون از زحماتتون