بیگ بنگ: آیا خورشید هر روز در یک زمان به یک نقطۀ مشخص از آسمان باز می گردد؟ خیر. یک پاسخ بصری‌تر به این سوال «آنالما» است (یک تصویر ترکیبی که از یک نقطۀ یکسان در یک زمان یکسان، در طول یک سال گرفته شده است).

CallanishAnalemma Petriccaاین آنالمای برجسته از تصاویری تشکیل شده که چند روز به چند روز در ساعت 4 بعدازظهر در نزدیکی روستای کالانیش در جزایر هیبرید واقع در غرب اسکاتلند گرفته شده‌اند. در پیش زمینه، سنگ‌های کالانیش قرار دارند؛ یک دایرۀ سنگی که حدود 2700 سال قبل از میلاد در عصر برنز ساخته شده است. مشخص نیست که آیا مکان سنگ‌های کالانیش اهمیت نجومی داشته یا خیر. آنالماها ناشی از شیب محور زمین و بیضوی بودن مدار زمین در اطراف خورشید است. در انقلاب‌های تابستانی، خورشید در بالا یا انتهای یک آنالما ظاهر می شود. هرچند، نقطۀ اعتدالین با نقاط میانی آنالما برابر است – نه نقطه تقاطع آنها. امروز در ساعت 1:54 به وقت جهانی(۵:۱۵ بامداد به وقت ایران) نقطه اعتدال («اعتدال پاییزی») است و در این لحظه، روز و شب در سرتاسر سیاره زمین با هم برابرند. بسیاری از فرهنگ‌ها تغییر فصل را در نقطه اعتدالین جشن می گیرند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید، از مطالب سایت شما برای سایت ام استفاده میکنم،و در اخر هم منبع و ادرس سایت تون رو می نویسم،خواستم بپرسم اشکالی که نداره؟!