بیگ بنگ: چرا کهکشان‌ها چنین جت‌هایی ساطع می‌کنند که شبیه ارواح رقصان به نظر می‌رسند؟ اخترشناسان معتقدند “جت‌های پیچ خورده” از سیاهچاله‌های پرجرم در مرکز دو کهکشان ساطع شده‌اند و حدود یک میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند.

DancingGhosts EnglishNorrisدانشمندان با استفاده از “تلسکوپ رادیویی کیلومتر مربع” در استرالیا در حین ردیابی تکامل کهکشان‌ها توانستند این جت‌ها را شناسایی کنند. تصاویری که قبلا از این اجرام گرفته شده بود، فقط یک سری حباب‌های بی شکل را نشان می‌داد. محققان ابتدا حباب‌های بی‌شکلی را رصد کردند، اما با مقایسۀ مقادیر نسبی انرژیِ ساطع شده، توانستند ساختارهای گسترده و درخشانی را کشف نمایند.

در واقع این ساختارها با الکترون‌ها در پیرامون خطوط میدان مغناطیسی ساخته شده‌اند. پوشش داده‌های رادیویی در یک نمای نوری از آسمان (پیمایش انرژی تاریک) تأیید کرد که “جریان الکترونی” از مراکز “کهکشان‌های فعال” سرچشمه می‌گیرد. معمولاً چنین هسته‌های کهکشانی فعالی(AGN) جت‌های مستقیمی را ایجاد می‌کنند. فرضیه اصلی برای منشأ این اشکال غیرمعمول، وجود جریان بادهای بین کهکشانی در مقیاس بزرگ است.