بیگ بنگ: یکی از دلهره‌آورترین دنیاهای منظومه شمسی، «انسلادوس» قمر یخی زحل است که در این تصاویر جدید جزئیات دقیقی از سطحش دیده می‌شود. 

PIA figاین پنج تصویر در رنگ کاذب از انسلادوس، نتیجۀ ۱۳ سال جمع‌آوری داده توسط فضاپیمای کاسینی است. محققان با استفاده از طیف‌سنج نقشه‌بردار نور مرئی و فروسرخ، و همپوشانی این تصاویر روی موزاییکی که با استفاده از زیر سیستم علوم تصویربرداری(Imaging Science Subsystem) در کاسینی ایجاد شده، توانستند تصاویر جدیدی از سطح انسلادوس را نشان دهند.

یخ تازه به رنگ قرمز نشان داده شده و چشمگیرترین ویژگی‌ها شبیه آبشارهای بلند در منطقه‌ی قطب جنوب انسلادوس به قطر ۵۰۰ کیلومتر وجود دارند. آنها معادل با محل راه راه‌های ببر هستند، یعنی شکستگی‌های سطحی که احتمالاً به اقیانوس زیر سطحی یخی انسلادوس، متصل هستند.

این شکستگی‌ها منشأ توده‌های یخی  انسلادوس هستند که به طور مداوم بصورت آبفشان به فضا پرتاب می‌شوند. این توده‌ها را کاوشگر کاسینی در سال ۲۰۰۵ کشف کرد. اکنون، رنگ‌های مایل به قرمز در نیمه شمالی از چشم‌انداز نیمکره در واقع لایه‌سازی جدید بر روی سطح مناطق دیگر این قمر فعال را نشان می‌دهند، جهانی که ممکن است در زیر سطح ِ یخی خود، شرایط مناسب حیات را داشته باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.