بیگ بنگ: در حالی که انقلاب دیروز تابستان را برای نیمکره شمالی سیارۀ زمین به ارمغان آورد، نزدیک به 1 ماه پیش در 24 می انقلاب تابستانی شمالی به سیارۀ حلقه دار زحل و قمرهایش رسید. با توجه به اینکه زحل تقریبا هر 29.5 سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، هر فصل آن حدود 7.5 سال به طول می‌انجامد.

پس از فصول زحلی، ماه بزرگ زحل، تیتان، در 9 ژوئن توسط فضاپیمای کاسینی عکسبرداری شد. این چشم انداز فروسرخ ابرهای درخشان متان را در آسمان تابستان شمالی تیتان نشان می دهد که از فاصلۀ تقریبا 507 هزار کیلومتر به ثبت رسیده است. در زیر ابرهای تیتان، دریاچه های هیدروکربنی تاریک در نزدیکی قطب شمال ماه بزرگ پراکنده می شوند.

تیتان، در فاصله ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده و اتمسفرش غالباً از نیتروژن، متان و اتان تشکیل شده است. تیتان دارای جوی نسبتاً فشرده و شبیه به زمین در دوران شکل‌گیری آن است. اما با توجه به سرمای شدید (منهای ۱۸۰ درجه) در قمر تایتان، وجود زیست از نوع زمینی در آن بعید به نظر می‌رسد.

در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب ترکیب شده با آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح آن قرار گرفته‌است.  ساختار درونی تیتان از یک لایه یخی تشکیل شده‌ است که از هسته سنگی آن از طریق یک لایه مایع جدا شده‌ است. این ویژگی موجب می‌شود که سطح جامد تایتان از بادهای فصلی حاضر در اتمسفر آسیب نبیند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.