تلسکوپ‌هایی برای کاوش اجرام پرانرژی

بیگ بنگ: ممکن است اینها شبیه دایناسورهای مکانیکی مدرن به نظر برسند اما چشمان چرخان غول‌پیکری هستند که آسمان را نظاره می کنند. سیستم تلسکوپی پرانرژی(H.E.S.S) متشکل از ۴ تلسکوپ آینه‌ای ۱۲ متری است، که در اطراف آنها یک تلسکوپ بزرگتر با یک آینۀ ۲۸ متری است.

آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سوسوهای نوری عجیب و غریب به رنگ آبی – تابش چرنکوف – ساطع شده در زمان حرکت ذرات باردار سریعتر از نور در هوا را کشف کنند. این نور زمانی ساطع می شود که پرتوی گاما از یک منبع دوردست به یک مولکول در جو زمین برخورد می کند و بارانی از ذرات باردار پدید می‌آورند. هِس برخی فوتون‌های پر انرژی (با انرژی‌های ترا الکترون ولتی) عبوری از جهان را شناسایی می کند. این سیستم تلسکوپی که از سال ۲۰۰۳ در نامیبیا مشغول به کار شده به دنبال “ماده تاریک” می گردد و تاکنون بیش از ۵۰ منبع ساطع کنندۀ تابش پرانرژی را کشف کرده، از جمله بقایای ابرنواختر و مراکز کهکشان‌هایی که شامل سیاهچاله‌های پرجرم هستند. این ویدئوی تایم لپس که در اواخر سپتامبر ۲۰۱۸ ثبت شده، این تلسکوپ‌ها را در مقابل کهکشان راه شیری و ابرهای ماژلانی، نشان می دهد.

لینک کوتاه مقاله : https://bigbangpage.com/?p=81924