حباب ستاره‌ای شارپلس ۳۰۸

بیگ بنگ: این حباب کیهانی که در اثر بادهای پرسرعت یک ستارۀ پرجرم و داغ شکل گرفته، بسیار عظیم است. این حباب شارپلس ۲-۳۰۸ نامیده می شود و در فاصلۀ ۵۲۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی سگ بزرگ قرار گرفته و بیشتر از یک ماه کامل، آسمان را در بر می گیرد.

SH Laubingاین محدوده برابر با قطر ۶۰ سال نوری است. این ستارۀ پرجرم که این حباب را تشکیل داده در واقع یک ستارۀ درخشان ولف-رایه در نزدیکی مرکز سحابی است. ستارگان ولف-رایه بیش از ۲۰ برابر جرم خورشید را دارد و به نظر در یک فاز پیش ابرنواختر مختصر از تکامل ستارۀ پرجرم قرار دارد. بادهای سریع این ستارۀ ولف-رایه سحابی حبابی را تشکیل می دهد، زیرا موادی که به آهستگی در حال حرکتند را از فاز اولیه تکامل جاروب می کند. این سحابی که با باد ستاره‌ای تشکیل شده تقریبا ۷۰ هزار سال قدمت دارد. انتشار نسبتا کم نور مملو از درخشش اتم‌های اکسیژن ِ یونیزه است که با هالۀ آبی پوشیده شده است. همچنین این سحابی دلفین نیز نامیده می شود.