بیگ بنگ: چرا یک حلقه یخی بزرگ در اطراف ستاره فُم‌الحوت، (آلفا ماهی جنوب) وجود دارد؟ این ستارۀ جالب – که به آسانی در آسمان شب قابل مشاهده است – فقط حدود 25 سال نوری از زمین فاصله دارد و در اطرافش یک سیاره به نام داگون و همچنین چند دیسک غباری درونی، دارد.

شاید نکته جالب تر این ستاره یک حلقۀ بیرونی باشد که برای اولین بار حدود 20 سال پیش کشف شد و دارای یک مرز درونی تیز و غیرعادی است. این عکس برجسته که اخیرأ توسط آرایه میلیمتری/زیر میلیمتری بزرگ آتاکاما(ALMA) گرفته شده، این حلقه بیرونی را با جزئیات کامل و بی سابقه ای – با رنگ صورتی – نشان می دهد که در تصاویر هابل از ستاره فُم‌الحوت با رنگ آبی دیده می شود. یک نظریه پیشرو اعلام می کند که این حلقه از تعداد زیادی برخورد فرابنفشِ دنباله دارهای یخی و اجرام کوچک و بیشمار آسمانی شکل گرفته، درحالی که مرزهای این حلقه در نتیجۀ گرانش سیاراتِ دیده نشده ایجاد شده اند. اگر این نظریه درست باشد، هر سیاره در درون این منظومه بطور ِ مداوم با شهاب سنگ ها و دنباله دارهای بزرگ بمباران می شود – تهاجمی که آخرین بار چهار میلیارد سال پیش در اواخر دورۀ بمباران سنگین در منظومۀ سیاره ای خودمان، وجود داشت.