خیره به سحابی هلیکس

2
328

بیگ بنگ: آیا این سحابی مارپیچی به شما خیره شده است؟ خیر، حداقل از لحاظ بیولوژیکی اینگونه نیست، اما کاملا شبیه چشم به نظر می رسد. این جرم به نام سحابی هلیکس شناخته می‌شود، زیرا مانند این است که شما به یک محور مارپیچی نگاه می کنید.

Helix Campbellدر واقع، این سحابی دارای هندسۀ پیچیده‌ای نظیر رشته‌های شعاعی و حلقه‌های خارجی گسترده، است. سحابی هلیکس (NGC 7293) یکی از درخشان‌ترین و نزدیکترین نمونه‌های یک سحابی سیاره‌نماست، یعنی یک ابر گازی که در پایان حیات یک ستارۀ خورشید مانند به وجود آمده است. در این فرایند هستۀ ستاره‌ای مرکزی باقیمانده که قرار است به یک ستاره کوتوله سفید تبدیل شود، این هسته با چنان انرژی زیادی می درخشد که گاز از قبل خارج شده را دوباره می تاباند. این عکس برجسته که در نور تابیده شده توسط اکسیژن (با رنگ آبی نشان داده شده) و هیدروژن (رنگ قرمز) گرفته شده ظرف ۷۴ ساعت نوردهی در طول سه ماه از یک تلسکوپ کوچک در حومۀ ملبورن، استرالیا به ثبت رسیده است. کلوزآپ لبه داخلی سحابی مارپیچی نقاط گازی پیچیده‌ای با منشا نامعلوم را نشان می دهد.

2 دیدگاه ها