دنباله‌دار آبی در خوشه ستاره‌ای

بیگ بنگ: ستارگان خوشۀ قلائص در این عکس موزاییکی به وسعت بیش از ۵ درجه در آسمان به سمت صورت فلکی گاو پراکنده شده‌اند. داده‌های ۱۲ ژانویه نشان می دهد که دنباله‌دار ِ آبی رنگ «پان استارز C/2016 R2 » در حال گشت‌زنی در منظومه شمسی است.

نوک خوشۀ V شکل قلائص تقریبأ در مرکز تصویر قرار دارد و ستاره درخشان دبران در پایین‌تر واقع شده است. این ستاره غول سرخ و خنک در یک میدان ستاره‌ای رنگارنگ به رنگ نارنجی دیده می شود. در حالیکه ستارگان خوشه قلائص ۱۵۱ سال نوری با زمین فاصله دارند، دبران فقط ۶۵ سال نوری با زمین فاصله دارد و در نتیجه از خوشه ستاره‌ای جدا شده است. در ۱۲ ژانویه، دنباله‌دار پان استارز بیش از ۱۷ دقیقه نوری از سیاره زمین و تقریبأ ۲۱ دقیقه نوری از خورشید فاصله دارد. رنگ آبیِ دم آن عمدتأ بخاطر گاز مونوکسید کربن یونیده(CO+) است که در نور خورشید منعکس شده و سر دنباله‌دار به رنگ سبز دیده می شود که احتمالأ ناشی از انتشار کربن دو اتمی است.