دنبالۀ گازی بلند یک کهکشان مارپیچی

بیگ بنگ: چرا یک رد قرمز بلند به این کهکشان متصل شده است؟ این رد غالبا از هیدروژن درخشان تشکیل شده که با حرکت کهکشان در میان گاز داغ، درون خوشۀ کهکشان‌ها به طور سیستماتیک کنار می رود. به ویژه، این کهکشان همان کهکشان مارپیچی D100 است و خوشه همان خوشۀ کهکشانی کما است.

Dgas HubbleSubaruمسیر قرمز به مرکز وصل می شود زیرا گازهای بخش‌های بیرونی که گرانش کمتری بر آنها وارد می‌شد، قبلا توسط فشار بازو کنار زده شده‌اند. این دنبالۀ گازی بلند تقریبا ۲۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد، جرم آن ۴۰۰ هزار برابر جرم خورشید است و ستارگان درون آن در حال تشکیل هستند. کهکشان D99 که در سمت چپ D100 در حال تشکیل است به رنگ قرمز به نظر می رسد زیرا غالبا نور ستارگان قرمزش می درخشند – ستارگان آبی جوان دیگر تشکیل نمی شوند چون D99 گاز تشکیل دهندۀ ستاره‌اش را از بین برده است. این عکس برجسته با رنگ کاذب در واقع ترکیبی از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ زمینی سوبارو است. مطالعۀ چنین سیستم‌هایی درک ما از نحوۀ تکامل کهکشان‌ها در خوشه‌ها، را بالا می برد.