زیبایی بارش شهابی جوزایی

بیگ بنگ: این هفته بارش شهابی جوزایی، بر روی سیاره ما می بارد. این نمای آسمانی زیبا در صورت فلکی دوپیکر تقریبا ۷۰ شهاب دوست داشتنی جوزایی را در یک عکس دیجیتالی نشان می دهد.

Geminids DLopezعکس‌ها در یک دورۀ ۶ ساعته در نزدیکی اوج بارش شهابی ثبت شده‌اند. عکاس نجومی با دوربین دیجیتال خود در آسمان تاریک ِ ۱۴ دسامبر از پارک ملی تید در تنریف در جزایر قناری، این رویداد را دنبال کرد. از آنجایی صورت فلکی دوپیکر در سمت چپ فریم واقع شده، کهکشان راه شیری در پس زمینۀ ستاره باران در حال گردش نمایان شده است. در پایین سمت چپ نیز ستارگان قابل تشخیص و غبارهای صورت فلکی جبار دیده می شوند. در سمت راست، ستارۀ زرد رنگ دبران و ستارگان خوشه‌ قلائص، به همراه خوشۀ ستاره‌ای پروین قرار دارند. همچنین در پایین ِ ستارگان خوشه پروین یک مهمان کیهانی، یعنی هالۀ سبز و کم نور دنباله‌دار ویرتانن ۴۶P دیده می شود که این هفته در نزدیکترین فاصله تا زمین قرار دارد. شهاب‌های جوزایی که ذرات سنگ و خاک به جا مانده از سیارک ِ فعال ۳۲۰۰ فایتون هستند، با سرعت تقریبی ۳۵ کیلومتر بر ثانیه به جو زمین وارد و می سوزند.