بیگ بنگ: فقط 50 سال نوری با ستارۀ 51 پگاسی فاصله داریم. موقعیت این ستاره در این عکس فوری که در آگوست در یک شب مه‌آلود گرفته شده می‌بینیم. ستارگان درخشان‌تر در بالای گنبد “رصدخانه اوت- پرووانس” در فرانسه به چشم می‌خورند.

peg desmars ex

بیست و شش سال پیش، در اکتبر سال 1995، اخترشناسان “میشل مایور” و “دیدیه کوئلوز” از یک کشف ژرف و مهم در این رصدخانه خبر دادند که به این ستاره مربوط می‌شود. آنها با استفاده از یک طیف‌نگار دقیق، یک سیاره را کشف کردند که به دور ستارۀ 51 پگاسی گردش می‌کرد؛ این اولین سیاره فراخورشیدیِ شناخته شده بود که به دور یک ستارۀ خورشید مانند می‌چرخید. مایور و کوئلوز از این طیف نگار برای اندازه‌گیری تغییرات در سرعت شعاعی این ستاره استفاده کردند (یک نوع تلوتلو خوردن معمولی که توسط کشش گرانشی سیاره در حال چرخش ایجاد می‌شود).

peg desmars

این سیاره که 51 پگاسی بی، نامیده شد دارای جرمی حداقل نصف جرم مشتری است و دورۀ مداری آن 4.2 روز می‌باشد. این امر موجب می‌شود که این سیاره در مقایسه با فاصلۀ عطارد تا خورشید، بسیار نزدیکتر به ستارۀ مادری خود باشد. کشف آنها فوراً تأیید شد و این اخترشناسان در نهایت در سال 2019 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. اکنون 51 پگاسی بی به عنوان نمونه اولیه ردۀ سیارات فراخورشیدی به نام “مشتری داغ” شناخته می‌شود و در سال 2015 به طور رسمی دیمیدیوم(Dimidium) نامگذاری شد که یک واژۀ لاتین به معنای «نصف» می‌باشد. تاکنون بیش از 4000 سیاره فراخورشیدی دیگر کشف شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه