ستارۀ خون آشام

0
212

بیگ بنگ: ستاره “زرشکی هایند” یا R Leporis یک ستارۀ نادر در آسمان شب زمین است که فرم تکان دهنده‌ای از رنگ قرمز دارد. کاشف این ستاره، اخترشناس انگلیسی قرن نوزدهم جان راسل هایند گزارش داد:« این ستاره شبیه یک قطره خون در یک میدان سیاه در تلسکوپ مشخص است.»

RLeporisMPاین ستاره که در فاصله ۱۳۶۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی خرگوش واقع شده یک ستارۀ متغیر از نوع میرا است که روشنایی‌اش طی یک دورۀ ۱۴ ماهه کاهش و افزایش می یابد. “زرشکی هایند” در حال حاضر بعنوان یک ستارۀ کربنی شناخته می شود و یک غول سرخ بسیار خنک و تکامل یافته است که کربن فراوانی دارد. کربن اضافی از طریق همجوشی هلیوم در نزدیکی هستۀ یک ستاره در حال مرگ ایجاد شده و درون لایه‌های خارجی این نوع ستارگان فشرده می شود. این فشردگی باعث فراوانی بیش از حد مولکول‌های سادۀ کربن مثل CO، CH، CN و C2 می شود. تحقیقات نشان می دهد که ستارگان خنک بیشتر انرژی‌شان را در نور قرمز و فروسرخ ساطع می کنند؛ ولی در ستارگان کربنی، مولکول‌های کربن چیزی که از اندک نور آبی باقی می ماند را به شدت جذب می کنند و یک رنگ قرمز استثنایی را به این نوع ستارگان می دهند. ستارۀ  “زرشکی هایند” با بادهای ستاره‌ای قوی در حال پخش کردن جو غنی از کربنش در مادۀ بین ستاره‌ای است و می تواند کم‌کم به یک سحابی سیاره‌نما تبدیل شود. هالووین مبارک!

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod