بیگ بنگ: آیا چشمانتان برای دیدن انبساط سحابی خرچنگ خوب کار می‌کند؟ سحابی خرچنگ که M1 نام دارد، در واقع اولین سحابی در فهرست معروف “شارل مسیه” از اجرام غیر دنباله‌دار است.

اکنون مشخص شده که این خرچنگ بقایای یک ابرنواختر است، یک ابر در حال انبساط که از بقایای انفجار یک ستارۀ پرجرم برجا مانده است. اخترشناسان در سال ۱۰۵۴ شاهد تولد خشن این خرچنگ کیهانی بودند. این سحابی که امروزه ۱۰ سال نوری گستردگی دارد، هنوز با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه در حال انبساط است. روند رشد این سحابی در دهۀ گذشته، در اینجا بصورت یک تایم‌لپس حیرت‌آور نمایش داده شده است. در هر سال، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ یک عکس با یک تلسکوپ و دوربین یکسان از یک رصدخانه در اتریش گرفته شده است. این ۱۰ عکس در این ویدئوی تایم‌لپس ترکیب شده‌اند که مجموعا ۳۲ ساعت از روند رو به رشد این سحابی را نشان می‌دهند. فریم‌های پردازش شده، حتی انتشار پرانرژی و پویای درون خرچنگ ِ در حال انبساط را هم نشان می‌دهند. سحابی خرچنگ حدود ۶۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی گاو واقع شده است.