سه کهکشان و یک دنباله‌دار

بیگ بنگ: نور ستاره و سحابی‌های تاریک در طول کمان ستارگان کهکشان راه شیری بر فراز افق کشیده شده و در طول این آسمان شب چشم نواز گسترده شده است.

این عکس موزاییکی ِ نفس‌گیر ۱۰۰ درجه وسعت دارد و زمین‌های ناهموار پاتاگونیا در آرژانتین، در پیش زمینۀ عکس مشاهده می شود. این عکس نه تنها کمان داخلی ستارگان راه شیری را نشان می دهد بلکه دو کهکشان ماهواره‌ای نامنظم – ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک – را نیز نشان می دهد. این منظره همچنین دم کشیده و گیسوی درخشان ِ دنباله‌دار مک نات(دنباله‌دار عظیم سال ۲۰۰۷) را نشان می دهد.

کهکشان راه شیری در مرکز خود نوار ضخیمی از ستارگان را جای داده و از بازوهای مارپیچی ستاره‌ای تشکیل شده است. خورشید و اجرام منظومۀ شمسی در «صفحه باریک» کهکشان ما قرار دارند. در تابستان، در یک مکان شفاف همراه با آسمان ِ تاریک شب، می توانید یک نوار درخشان نامنظم را پیدا کنید. باستانیان آن را به نواری از شیر که در آسمان ریخته شده تشبیه کرده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

1. جواد گفت:

زیبا بود ممنون.من عکس های کهکشان راه شیری از رو زمین رو خیلی دوست دارم.