بیگ بنگ: اخترشناسان تصویر جدید و شگفت‌انگیزی از سیاره مشتری ثبت کرده‌اند و در آن موفق به ردیابی مناطق داغ و درخشان این غول گازی شده‌اند که در زیر ابرهای آن کمین کرده‌اند. این تصویر واضح و با کیفیت با کمک امواج فروسرخ تلسکوپ جمنای ثبت شده است.

JupiterIR Geminiبرای دستیابی به تصویری با این وضوح بالا، دانشمندان از تکنیکی بنام “تصویربرداری لاکی” عکس‌های زیادی از مشتری گرفتند و آنها را ترکیب کردند. با این تکنیک می‌توان اثرات مبهمی که هنگام دیدن مشتری، در اثر جو آشفته زمین ایجاد می‌شود را از بین برد.

در ضمن نور فروسرخ خیلی بهتر از نور مرئی، از میان ابرهای ضخیم مشتری عبور کرده و لایه‌های عمیق‌تر و داغ‌تر جو این غول گازی را نمایان می‌سازد. در حالی که ضخیم‌ترین ابرها تاریک به نظر می‌رسند، دانشمندان این فرصت را دارند تا بسیار دقیق‌تر ساختار داخلی مشتری را بررسی کنند. همچنین این تصاویر به همراه عکس‌هایی از تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای جونو می‌توانند در مورد الگوهای آب و هوایی در مشتری چیزهای زیادی را برای ما بازگو کنند، مانند جایی که طوفان‌های عظیم و بزرگ مشتری در آن شکل می‌گیرند.

Optical UV Hubble IR Gemini Comparisonتابش فروسرخ یا مادون قرمز در علم فیزیک به قسمتی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود که طول موج آن‌ها بلندتر از نور مرئی و کوتاه‌تر از امواج رادیویی است. امواج فروسرخ در بازه بسامدی 300 گیگاهرتز تا 428 تراهرتز و طول موج 1 میلی‌متر تا 700 نانومتر قرار می‌گیرند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: scitechdaily.com , apod