بیگ بنگ: ما چگونه به اینجا رسیدیم؟ گزینۀ پخش را انتخاب کنید، بنشینید و ویدئو را با دقت تماشا کنید. این شبیه‌سازی کامپیوتری از تکامل جهان بینش‌هایی را دربارۀ نحوه تشکیل کهکشان‌ها و دیدگاه‌هایی را دربارۀ جایگاه بشر در کیهان ارائه می‌دهد.

پروژه ایلوستریس(Illustris) از ۲۰ میلیون ساعت کار CPU در سال ۲۰۱۴ و ۱۲ میلیارد جزء تصویری استفاده کرد تا تکامل کیهان را در محدوده‌ای به وسعت ۳۵ میلیون سال نوری در مدت ۱۳ میلیارد سال نمایش دهد. این شبیه‌سازی ماده را تا زمان تشکیل انواع گسترده‌ای از کهکشان‌ها ادامه می‌دهد. با تکامل کیهان مجازی، برخی مقداری از ماده که همراه با کیهان انبساط پیدا کرده بصورت گرانشی متراکم می‌شود تا رشته‌ها، کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را تشکیل دهد.

illustris posterاین ویدئوی برجسته از چشم‌انداز یک دوربین مجازی که به دور بخشی از این جهانِ متغیر در حال چرخش است، نمایش می‌دهد و در ابتدا تکامل ماده تاریک و سپس رمزگذاری گاز هیدروژن توسط دما (0:45) و پس از آن عناصر سنگینی مثل هلیوم و کربن (1:30) را نشان می‌دهد و سپس به مادۀ تاریک باز می‌گردد (2:07). در پایین سمت چپ، زمان از شروع بیگ بنگ فهرست‌بندی شده، در حالیکه در پایین‌تر سمت راست، نوع ماده نشان داده می‌شود. انفجارات (0:50) در واقع سیاهچاله‌های پرجرم در مرکز کهکشان را نشان می‌دهند که حباب‌هایی از گازهای داغ را دفع می‌کنند. تفاوت‌های جالب بین این شبیه‌سازی و کیهان واقعی تحت مطالعه قرار گرفته، از جمله اینکه چرا این شبیه‌سازی حجم زیادی ستارۀ قدیمی را تولید کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.