شبیه سازی ِ ادغام دو سیاهچاله

0
830

بیگ بنگ: ادغام دو سیاهچاله را با لذت تماشا کنید. این ویدئوی شبیه‌سازی که از اولین کشف ِ مستقیم امواج گرانشی در سال ۲۰۱۵ الهام گرفته یک حرکت آهسته را نمایش می دهد اما اگر در زمان واقعی پخش شود حدودا یک سوم ثانیه طول می کشد.

در یک فرایند خشن کیهانی، این سیاهچاله‌های در حال ادغام را در جلوی ستارگان، گاز و غبار می بینیم. گرانش این سیاهچاله‌ها نور پشت ِ آنها را در حلقه‌های اینشتین بزرگنمایی می کند. این دو سیاهچاله نزدیک به هم گردش می کنند و در نهایت با هم ادغام می شوند. امواج گرانشی نامرئی زمانی تولید شدند که اجرام پرجرم به سرعت با هم تلفیق شده و باعث شدند تا این تصویر مرئی موج‌دار شده و پس از ادغام سیاهچاله‌ها در درون و بیرون حلقه‌های اینشتین حرکت کنند. این امواج گرانشی که GW150914 نامیده می شوند توسط رصدخانه موج گرانشی LIGO کشف شده‌اند و با ادغام سیاهچاله‌هایی با جرم ۳۱ و ۳۶ برابر خورشید شکل گرفتند. این اجرام در فاصلۀ ۱٫۳ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند. سیاهچالۀ ادغام شده ۶۳ برابر جرم خورشید را دارد و سه جرم خورشیدی‌اش به انرژی در امواج گرانشی تبدیل شد. از آن زمان به بعد، رصدخانه‌های موج گرانشی LIGO و VIRGO چند کشف در مورد سامانه‌های پرجرم در حال ادغام انجام دادند، در حالیکه هفتۀگذشته، تلسکوپ افق رویداد اولین عکس واقعی از یک سیاهچاله را به همگان نشان داد.