صخره‌ای مرتفع بر روی دنباله‌دار

0
383

بیگ بنگ: این صخره مرتفع بر روی یک سیاره یا در یک قمر قرار ندارد، بلکه در یک دنباله‌دار به وجود آمده است. فضاپیمای روزتا که توسط سازمان فضایی اروپا پرتاب شد، در سال ۲۰۱۴ دنباله‌دار چوریوموف-گراسیمنکو را ملاقات کرد و کشف کرد که این صخره بخشی از هسته‌ی تاریک این دنباله‌دار است.

cometcliffs RosettaAtkinson فضاپیمای روزتا در سال ۲۰۱۴ این صخرۀ ناهموار را از سطح یک دنباله‌دار عکسبرداری کرده است. اگرچه ارتفاع این صخره حدود یک کیلومتر است، اما گرانش سطحی پایین دنباله‌دار موجب می‌شود که صعود از آن راحت باشد، حتی بعد از پرش از صخره ممکن است زنده بمانید. پای صخره سطوح نسبتاً همواری وجود دارد که با تخته سنگ‌هایی به بزرگی ۲۰ متر پر شده است.

Comet on December NavCam node full image

داده‌های روزتا نشان می‌دهد که یخ موجود در “دنباله‌دار چوریوموف” دارای نوع دوتریوم بسیار متفاوتی است، یعنی منشأ آن با آب اقیانوس‌های زمین متفاوت است. روزتا در سال ۲۰۱۶ با یک برخورد کنترل شده به دنباله‌دار، ماموریت خود را به پایان رساند. دنباله دار چوریوموف بتازگی یک بار دیگر به زمین نزدیک شده است که با یک تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.