بیگ بنگ: بازوی کاوشگر اینسایت قدرت غیرمعمولی دارد. این بازو حدود 2 متر طول دارد، دارای یک خاک انداز و یک چنگک است که درونش تعبیه شده و یک دوربین در بازویش قرار دارد. بزودی گوش این کاوشگر نیز- یک حسگر حساس که به صداهای عمقی گوش می دهد – در سطح مریخ قرار می گیرد.

ArmSeismometer InSightگوش SEISmomet همان جعبۀ نارنجی در پیش زمینه تصویر است، در حالیکه گنبد خاکستری در پشت آن، روکش محافظش است. بازوی آن به لندر رباتیک اینسایت که دو هفته پیش بر روی مریخ فرود آمد، متصل می شود. گاهی اوقات به طور غیرمنتظره، گوشش چیزی را می شنود – ارتعاشات جزئی ناشی از باد مریخی که بر فراز پنل‌های خورشیدی می وزد. این صدا به وسیله حسگرهای فشار هوا و دستگاه‌های سنجش روی اینسایت به ثبت رسیده است. حسگرهای فشار هوا توانستند لرزش‌های هوای مریخ را به طور مستقیم تشخیص دهند. دستگاه‌های سنجش نیز لرزش‌هایی را ثبت کردند که به وسیله بادهای مریخی که در سراسر پنل‌های خورشیدی اینسایت می‌وزیدند، ایجاد شده بود.

نور خورشید توسط پنل‌های خورشیدی جمع‌آوری می شود که بخشی از آن در سمت راست قابل مشاهده است.گفتنی است پنل‌های خورشیدی کاوشگر ۴۵۸۸ وات ساعت الکتریسیته در یک روز مریخی (sol) تولید کرده‌اند. این بدان معناست که اینسایت هم اکنون انرژی کافی برای انجام ماموریت‌ها و عملیات‌های علمی را در اختیار دارد.

dimsدر واقع، در حال حاضر دو بازوی فعال بر روی مریخ کار می کنند اما حدود 600 کیلومتر از هم فاصله دارند. بازوی فعال دیگر متعلق به مریخ‌نورد کنجکاوی است که در حال بررسی یک دهانۀ دیگر در مریخ است. همچنین در این عکس خاک غباری و سنگ‌ها و همچنین آسمان نارنجی مریخ که هفتۀ پیش اینسایت گرفته، دیده می شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: engadget.com , apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.