بیگ بنگ: چرا ابرها یک شش ضلعی روی زحل ایجاد کرده‌اند؟ هیچکس دقیقا مطمئن نیست. این طوفان عظیم در طی پرواز فضاپیمای ویجر در دهه 1980 بر فراز این سیاره کشف شد و هیچکس تاکنون چیزی شبیه به آن را در هر کجای دیگر منظومه شمسی ندیده بود.

NorthSaturn Cassiniدوربین فضاپیمای کاسینی در اواخر سال 2012 با بدست آوردن اولین چشم اندازهای روشن شده با نور خورشید از شمال دوردستِ زحل توانست این تصویر خیره‌کننده و رنگ کاذب از قطب شمال سیارۀ حلقه‌دار را ثبت نماید. ترکیبی از داده‌های تصویری نزدیک به فرو سرخ باعث ایجاد رنگ‌های قرمز برای ابرهای کم ارتفاع و سبز برای ابرهای مرتفع شده و یک ظاهر شفاف به ابرهای زحل داده است. این تصاویر و تصاویر مشابه پایداری طوفان شش ضلعی، حتی 20 سال پس از پرواز ویجر را نشان می‌دهد.

فیلم‌های قطب شمال زحل نشان می‌دهند که ساختار ابر در حالی که چرخش می‌کند ساختار شش ضلعی‌اش را حفظ می‌کند. بر خلاف ابرهایی که بر روزی زمین شش ضلعی به نظر می‌رسند، الگوی ابرهای زحل دارای شش ضلع کاملاً مشخص و با اضلاع تقریباً برابری هستند. چهار زمین می‌تواند در داخل شش ضلعی جای بگیرد. همچنین فراتر از ابرها در سمت راست، قوس‌های حلقۀ چشم نواز سیاره زحل به رنگ آبی ِ روشن دیده می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. صدرصد موجوداتی زندگبی میکنن در اون نقاط که شش ظلعی هست ،نه موجودات هوشمند ،موجوداتی که برای گرم شدن خودشون از این روش استفاده میکنند و اون ضلع ها هم دیواره ی جدا سازی شون هست اینم به فرضیه ایه دیگه.