عبور از کنار مشتری غول‌پیکر

1
1055

بیگ بنگ: این پادشاه سیارات است! فضاپیمای رباتیک «جونو» ناسا همچنان در سفر ۵۳ روزه‌اش در مدارهای به شدت طویل به دور مشتری بزرگترین سیارۀ منظومه‌شمسی به سر می برد. این ویدئوی برجسته به مدار پریجاو ۱۱ در اوایل سال ۲۰۱۶ تعلق دارد، یعنی یازدهمین باری که جونو از نزدیکی مشتری عبور کرد.

این فیلم تایم‌لپس که از لحاظ رنگی ارتقاء پیدا کرده تقریبأ ۴ ساعت را پوشش می‌دهد و از ۳۶ عکس تشکیل شده است. این ویدئو با بالا رفتن مشتری در حین نزدیکی ِ جونو از سمت شمال آغاز می شود. وقتی جونو به نزدیکترین چشم‌انداز در فاصلۀ ۳۵۰۰ کیلومتری ابرهای مشتری می رسد، جزئیات خارق‌العاده‌ای از سیارۀ مشتری دیده می شود. این کاوشگر از مناطق ِ روشن و کمربند تاریک ِ ابرها که به دور سیاره می چرخد و همچنین طوفان‌های دایره‌ای چرخشی بیشمار عبور می کند که بسیاری از آنها بزرگتر از طوفان‌های سیارۀ زمین هستند. در انتها جونو دور شده و می توان ابرهای غیرعادی ِ که در جنوب مشتری وجود دارد را مشاهده کرد. برای دستیابی به داده‌های علمی مطلوب در آینده جونو به حدی به مشتری نزدیک می شود که ابزارآلاتش در معرض سطوح بسیار بالایی از تابش قرار می گیرد.

مطالبی از سرتاسر وب