فوران یک رشته خورشیدی

0
209

بیگ بنگ: چه اتفاقی برای خورشیدمان افتاده؟ چیز غیرعادی نیست – این فقط یک فوران رشته خورشیدی است. در میانه سال ۲۰۱۲، یک رشته خورشیدی پایدار ناگهان در فضا فوران کرد و یک تودۀ تاجی پرانرژی(CME) را تولید کرد.

filament sdoاین رشته برای چند روز توسط میدان مغناطیسی متغیر خورشید نگه داشته شد و زمان‌بندی این فوران غیرقابل پیش‌بینی بود. این عکس از انفجار نهایی که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی، ثبت شده، الکترون‌ها و یون‌های پرتاب شده در منظومه شمسی را نشان می دهد که برخی از آنها سه روز بعد به زمین رسیدند و بر مگنتوسفر زمین تأثیر گذاشتند و موجب ایجاد شفق‌‌های قطبی شدند. حلقه‌های پلاسما در پیرامون یک منطقۀ فعال در بالای این رشته فوران کرده بصورت فرابنفش دیده می شوند. اگرچه خورشید اکنون در یک حالت نسبتأ غیرفعال با چرخۀ ۱۱ ساله قرار دارد، حفره‌های غیرمنتظره‌ای در تاج‌های خورشیدی باز شده‌اند که مقدار زیادی از ذرات باردار را درون فضا پراکنده می کنند. مثل قبل، این ذرات باردار باعث ایجاد شفق‌های قطبی می شوند.