مارپیچ فوق‌العادۀ یک ستاره

بیگ بنگ: چه چیزی این ساختار مارپیچی عجیب و غریب را در سمت راست بالا ایجاد کرده است؟ هیچکس با قطعیت نمی داند، اگرچه احتمالأ یک ستاره‌ از این سامانه دو ستاره‌ای در فاز تبدیل شدن به سحابی سیاره‌نما و دفع جو خارجی‌اش هست و چنین ساختاری را ایجاد کرده است.

LLPeg HubblePestanaاین مارپیچ غول‌پیکر حدود یک سوم سال نوری وسعت دارد و تاکنون چهار تا پنج چرخش کامل زده است. همچنین این مارپیچ دارای نظم و قاعدۀ بی‌سابقه است. با توجه به نرخ انبساط این گاز مارپیچی، یک لایه جدید باید هر ۸۰۰ سال ظاهر شود که انطباق دقیقی با زمانیکه هر دو ستاره باهم می چرخند دارد. سامانه ستاره‌ای که آن را ساخته به طور رایج اِل‌اِل پگاسی(LL Pegasi) نام دارد، اما به آن AFGL 3068 نیز می گویند، این سامانه حدود ۴۲۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی اسب بالدار واقع شده است. این عکس برجسته توسط تلسکوپ فضایی هابل در نور فروسرخ-نزدیک گرفته شده است. چرا درخشش این مارپیچ اسرارآمیز است؟ چنین فرض می شود که علت این درخشش نورِ منعکس شده از ستارگان نزدیک است.

1. ماکان گفت:

چقدر زیباست.شگفت انگیزه.
    انگار یک سیاهچاله هست و اون شکل مارپیچش انحنایی رو تو فضا زمان بوجود اورده.
    باتشکر یاعلی موفق باشید.