ماه گرفتگی بر فراز خلیج شاعران

بیگ بنگ: فاز کامل ماه گرفتگی ۲۷ جولای ۲۰۱۸ به مدت ۱۰۳ دقیقه به طول انجامید و آن را به طولانی‌ترین ماه گرفتگی در قرن بیست و یکم تبدیل کرد. ماه از مرکز سایۀ زمین عبور کرد در حالیکه در نزدیکی نقطۀ اوج (دورترین نقطه در مدار بیضوی) قرار داشت.

eclipselazzarottiاز زمان شروع تا پایان، کل مدت زمان ماه گرفتگی کامل در این نمای ترکیبی دیده می شود. این صحنه رویایی شامل یک توالی از عکسبرداری دوربین دیجیتالی در هر سه دقیقه است. مسیر این عکسبرداری کل دیسک قمری را پوشش داد و در آن شب تاریک با سیارۀ درخشان مریخ همسایه بود، زیرا مریخ در بالای ساحل روستای تلارو در ایتالیا نظاره‌گر ماه گرفتگی بود. در پس زمینه، خلیج مدیترانه‌ای لاسپزیا دیده می شود که خلیج شاعران لقب گرفته است. در قرن سوم قبل از میلاد، اخترشناس آریستارکوس مسیر ماه گرفتگی را بدون استفاده از ساعت‌های دیجیتالی و دوربین دنبال کرد. او با استفاده از “هندسه” روشی برای محاسبۀ فاصله ماه تا مدت زمان ماه گرفتگی در قالب شعاع سیاره زمین ابداع کرد.