بیگ بنگ: آیا سیارک‌ها خطرناک هستند؟ بعضی از آنها بله، اما احتمال برخورد یک سیارک خطرناک به زمین در یک سال پایین است. از آنجایی که برخی رویدادهای انقراض جمعی در گذشته به برخورد سیارکی مرتبط هستند، بشر سعی دارد سیارک‌های خطرناک را کشف و طبقه‌بندی کند، زیرا ممکن است روزی بر حیات در زمین نیز تاثیر بگذارند.

phas jpl

در این تصویر، مدارهای بیش از هزار سیارک خطرناک را می‌بینیم. اگر این اجرام فضایی بیشتر از ۷.۵ میلیون کیلومتر به زمین نزدیک شوند(حدود ۲۰ برابر فاصله تا ماه) و قطر آنها بزرگ‌تر از ۱۴۰ متر باشد، ناسا آنها را به عنوان جرم بالقوه خطرناک یا به اختصار PHO طبقه‌‌بندی می‌کند. اگرچه هیچ یک از آنها در ۱۰۰ سال آینده با زمین برخورد نخواهند کرد. نکتۀ مهم این است که تمام سیارک‌های خطرناک کشف نشده‌اند و طی ۱۰۰ سال گذشته، کشف مدار بسیاری از آنها دشوار بوده است.

phas jplاگر یک سیارک صد متری با زمین برخورد کند، می‌تواند سونامی خطرناکی ایجاد نماید. برای بررسی استراتژی‌های نجات زمین، مأموریت «آزمایش تغییر مسیر سیارک دوتایی»(DART) امسال انجام خواهد شد که نخستین آزمایش برای منحرف کردن مسیر سیارک‌ها خواهد بود. البته سنگ‌هایی در اندازۀ بسیار کوچک‌تر هر روز با زمین برخورد می‌کنند و معمولا هیچ خطری ندارند و تنها نمایشی بیادماندنی از بارش شهابی بجا می‌گذارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.