مرکز پرآشوب کهکشان ما

1
685

بیگ بنگ: مرکز ِ کهکشان ما در چه طیفی می‌درخشد؟ این منطقۀ مرموز که تقریبأ ۲۶ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، به سمت “صورت فلکی کمان” واقع شده و در هر نوع طیف ِ نوری که می‌توان دید، می‌درخشد.

GalCenterRadXray NASAدر این عکس ِ زیبا، انتشار “پرتوء ایکس پرانرژی” که توسط “رصدخانۀ پرتو ایکس چاندرا ناسا” ثبت شده، به رنگ‌های سبز و آبی مشاهده می‌شود، در حالیکه “تابش ِ رادیویی کم انرژی” که توسط “آرایه تلسکوپی مرکات” ثبت شده، به رنگ قرمز دیده می‌شود. درست در سمت ِ راست ِ منطقۀ مرکزی، کمان ای*واقع شده که یک منبع ِ رادیویی قوی است و با مکان ِ قرارگیری سیاهچالۀ مرکزی کهکشان ِ ما، مطابقت دارد.

در اطراف ِ کمان ای* گازهای داغ و رشته‌های رادیویی موازی در سمت چپ-مرکز تصویر به چشم می‌خورند. همچنین رشته‌های رادیویی غیرعادی ِ بیشماری درگوشه‌های تصویر دیده می‌شوند. به گفتۀ اخترشناسان، تعداد زیادی سیاهچالۀ کوچک و هسته‌های متراکم ستاره‌ای از نوع ستارۀ نوترونی و کوتوله سفید، در منطقۀ کمان ای* وجود دارد. محققان با استفاده از “تلسکوپ افق رویداد” سیاهچالۀ مرکزی و پرجرم کهکشان راه شیری را در نظر دارند تا از آن عکسبرداری کنند. این سیاهچالۀ عظیم جرمی ۴ میلیون برابر خورشید دارد.

یک دیدگاه