بیگ بنگ: پس از گذشت 203 روز سفر بین سیاره‌ای و هفت دقیقه وحشت، مریخ‌نورد “استقامت” با موفقیت بر روی سیاره سرخ فرود آمد.

nhqتأیید فرود موفقیت‌آمیز در دهانه برخوردی جزرو از مرکز کنترل مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در ساعت 00:25 بامداد جمعه یک اسفند، اعلام شد. حدود ۱۱ دقیقه بعد از فرود حقیقی زیرا مدت زمانی طول می‌کشد تا سیگنال‌ها به سطح زمین برسند. این خبر باعث ایجاد جشن و سرور در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در جنوب کالیفرنیا شد که ماموریت مریخ ۲۰۲۰ را هدایت می‌کند.

Mars Perseverance FLRدوربین اجتناب از خطر که در سمت چپ جلوی این مریخ‌نورد قرار دارد، این عکسِ اولیه با وضوح پایین را مدت کمی پس از فرود بر روی مریخ در روز صفرِ مأموریت گرفته است. یک درپوش محافظ هنوز بر روی دوربین قرار دارد، اما سایۀ کاوشگر “استقامت” که در حال حاضر بلندپروازترین مریخ‌نوردِ ارسال شده به مریخ است، در سراسر این تصویر سایه افکنده است.

cheering .widthمقامات ناسا می‌گویند: بدون شک احساس آرامش و هیجان با هم همراه بودند، زیرا موفقیت امروز تضمین شده نبود. در طول دهه‌ها تنها نیمی از ماموریت‌های سفر به سطح مریخ به درستی فرود آمده بودند و محل فرود مریخ‌نورد استقامت سخت‌ترین منطقه‌ی فرود تاکنون بوده است زیرا دارای صخره، تپه‌های شنی و ماسه و تخته سنگ است. در واقع این محل دشوار برای فرود نیازمند آن بود که مریخ‌نورد استقامت دقیق‌ترین فرود بر روی سیاره‌ی سرخ را انجام دهد.

marsroverاین مریخ‌نورد که تابستان سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد، در “دهانه جیزرو” که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، فرود آمد. این کاوشگر در میان اهداف خود، به جمع آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ خواهد پرداخت، اولین بالگرد فرازمینی را در مریخ به پرواز در خواهد آورد و همچنین نشانه‌هایی از حیات باستانی را در سیاره چهارم منظومه شمسی جستجو می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. واقعا جای تبریک و خسته نباشید به تیم ناسا و همچنین بچه های زحمت کش بیگ بنگ واقعا آدم این خبرا را میشنوه خستگی از تنش در میره برای اولین بار یه پهباد تو جهان فرازمینی رازهای سر به مهری را بر ملا میکنه!