مسیر دور از انتظار سیارک اوموآموا

بیگ بنگ: چرا اوموآموا از مسیرِ پیش‌بینی شده‌اش خارج شده؟ سال گذشته، سیارک ۱I/2017 U1 ‘Oumuamua به اولین سیارک شناخته شده متعلق به فضای ِ میان ستاره‌ای تبدیل شد که وارد منظومه شمسی ما شد.

فقط در طول یک سال، این سنگ میان ستاره‌ای غلتان حتی از نزدیکی زمین نیز عبور کرد. پیش‌بینی مسیر آتی این سیارک با توجه به گرانش استاندارد کار آسانی به نظر می رسید – اما مسیر اوموآموا کمی فرق کرده است. در این انیمیشن برجسته، اوموآموا در حال نزدیکی به خورشید و خروج از آن است، و مسیرهای گرانشی و مشاهده شده مشخص شده‌اند. فرضیۀ طبیعی برای چنین انحرافِ غیرمنتظره‌ای می تواند این باشد که این سیارک در اثر عبور از کنار خورشید داغ شده و در نتیجه جت‌های گاز در داخل آن فعال شده‌اند – اما حدس و گمان و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری تمامی ندارند. اوموآموا هرگز بازنخواهد گشت اما مانیتورهای آسمان مدرن حتمأ سیارک‌های بین ستاره‌ای مشابهی را در چند سال آینده پیدا و مسیریابی خواهند کرد.