مشاهدۀ دنباله‌دار ویرتانن

بیگ بنگ: دنباله‌دار ویرتانن ۴۶P که در اواسط ماه دسامبر به ما نزدیک می شود، در این آسمان پر ستاره از فراز برج ِ ناقوس یک کلیسای رومانسکی در حال عبور است. در این عکس پانورامای عمودی که در ۳ دسامبر ثبت شده، رنگ سبز این دنباله‌دار را از فراز ِ سنت لورنیک دلا موگا، خیرونا- کاتالونیا در اسپانیا بر روی سیاره زمین مشاهده می کنید.

stllorenc jccبا دورۀ مداری که اکنون حدود ۵٫۴ سال است، حضیض خورشیدی این دنباله‌دار، یعنی نزدیکترین فاصله‌اش تا خورشید در ۱۲ دسامبر رخ می دهد. در ۱۶ دسامبر، این دنباله‌دار در نزدیکترین فاصله تا زمین قرار می گیرد و در فاصلۀ تقریبی ۱۱٫۶ میلیون کیلومتر یا ۳۹ ثانیه نوری عبور می کند. این فاصله برای دنباله‌دار خیلی نزدیک است، یعنی ۳۰ برابر فاصله ماه تا زمین. دنباله‌دار ویرتانن شکار خوبی برای دوربین‌های دوچشمی است و با چشم غیرمسلح نیز در آسمان ِ تاریک دیده می شود. برای مشاهدۀ آن پس از غروب خورشید ِ ۱۶ دسامبر به سمت ِ خوشه ستاره‌ای پروین در صورت فلکی گاو نگاه کنید.