منشاء عناصر در کیهان

1
768

بیگ بنگ: هیدروژن موجود در بدن شما و موجود در هر مولکول آب از “بیگ بنگ” شکل گرفته است. هیچ منبع قابل ملاحظۀ دیگری از هیدروژن در کیهان وجود ندارد.

Nucleosynthesis WikipediaCmgleeکربن ِ موجود در بدن شما توسط همجوشی هسته‌ای در قسمت داخلی ستاره‌ها، همانند اکسیژن ساخته شده است. بیشتر آهن در بدن شما نیز در حین ِ انفجار ابرنواختری ستارگان، ساخته شده که مدتها پیش و در دوردست رخ داده‌اند. احتمالاً طلا در جواهرات ِ شما از ستارگان نوترونی در طی برخوردهایی سهمگین ساخته شده که از آنها، بعنوان انفجار پرتوی گاماء کوتاه مدت یا رویداد امواج گرانشی، نام برده می‌شود.

عناصری مانند فسفر و مس فقط به مقدار کمی در بدن ما وجود دارند، اما برای تمام گونه‌های شناخته شده ضروری هستند. این جدول تناوبی برجسته به صورت رنگی کدگذاری شده، تا بهترین حدس و گمان بشر در مورد منشاء هسته‌ای تمام عناصر شناخته شده را نشان دهد. منشاء هسته‌ای برخی عناصر مانند مس هنوز شناخته شده نیستند و همچنان جزو مباحث تحقیقات ِ مشاهده‌ای و محاسباتی هستند.

یک دیدگاه