میدان مغناطیسی کهکشان سیگار

0
822

بیگ بنگ: آیا کهکشان‌ها مغناطیس‌های غول‌پیکری هستند؟ بله اما میدان‌های مغناطیسی در کهکشان‌ها معمولا خیلی ضعیف‌تر از سطح زمین بوده و همچنین اندازه‌گیری آنها پیچیده‌تر و سخت‌تر است.

MMagnet SOFIAاگرچه، اخیرا دستگاه HAWC+ در رصدخانه هوایی سوفیا با مشاهدۀ نور فروسرخ قطبش یافته در اثر انعکاس ذرات غبار، با موفقیت جزئیات میدان‌های مغناطیسی دوردست را نشان داده است. مشاهدات این ابزار HAWC+ از کهکشان سیگار یا M82 در این عکس برجسته نشان می دهد که میدان مغناطیسی مرکزی عمود بر دیسک و موازی با باد ِ کهکشانی قدرتمند قرار دارد. این مشاهده این فرضیه را تقویت می کند که میدان مغناطیسی مرکزی M82 به بادهایش کمک می کند تا جرم میلیون‌ها ستاره را از منطقۀ انفجار ِ ستاره مرکزی خارج کنند. این عکس زیبا خطوط میدان مغناطیسی را در بالای یک نور خاکستری و گاز هیدروژن قرمز نشان می دهد که توسط “رصدخانه ملی کیت پیک” ثبت شده و با تصاویر فروسرخ(زرد) سوفیا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ادغام شده است. کهکشان سیگار در فاصلۀ تقریبی ۱۲ میلیون سال نوری از زمین واقع شده و با یک دوربین دوچشمی در سمت صورت فلکی دب اکبر قابل رصد است.