بیگ بنگ: دیروز با روشن شدن آسمان قبل از سپیده دم، سحرخیزان در اطراف سیاره زمین با یک ماهِ کم نور (در حال محو شدن) مواجه شدند.

lunaortybluenodidascاین عکس فوری ساده از جزیره اورتیگیا، سیراکیوز، واقع در سیسیل ایتالیا درست قبل از طلوع خورشید گرفته شده است. در این چشم انداز ساحلی علاوه بر هلال باریک ماه که نور خورشید به آن تابیده، سیارات درونی ناهید و عطارد نیز به چشم می‌خورند. همچنین در سمت راستِ این قاب، ستارۀ درخشان بی‌ژوبین(Spica) که بعنوان ستاره آلفای صورت فلکی دوشیزه و یکی از ۲۰ ستارۀ درخشان ِ در آسمان شب شناخته می‌شود، قرار دارد. فردا “ماه نو” خواهد شد.

lunaortyblueقرص قمری تاریک به معنای این است که سیاره زمین در هفتۀ آینده شب‌های تاریکی را تجربه خواهد کرد که فرصت خوبی برای تماشای “بارش شهابی اسدی” در صورت فلکی شیر است. این بارش هر سال در همین روزها پدیدار می‌شود. دنباله‌دار تمپل – تاتل با دورۀ تناوب ۳۳ سال، منشاء این بارش شهابی است. شهاب‌های اسدی از سریع‌ترین شهاب‌ها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند و در اوج این بارش شهابی، می‌توان در هر ساعت 10 تا 20 شهاب کوچک را مشاهده کرد.