نمایی از سحابی کالیفرنیا

بیگ بنگ: حتی در فضا نیز یک کالیفرنیا وجود دارد! با گشت و گذار در بازوی جبار در کهکشان راه شیری، این ابر کیهانی به طور اتفاقی جلوه‌ای از نقشۀ کالیفرنیا در ساحل غربی ایالات متحده را نشان می دهد.

CaliforniaNebula Fallsخورشید ما نیز در بازوی جبارِ کهکشان راه شیری واقع شده و فقط حدود ۱۵۰۰ سال نوری با سحابی کالیفرنیا فاصله دارد. این سحابی نشری کلاسیک که NGC 1499 نیز نامیده می شود حدود ۱۰۰ سال نوری طول دارد. در این عکس برجسته، درخشان‌ترین پرتو سحابی کالیفرنیا همان نور قرمز اتم‌های هیدروژن است که در حال ترکیب با الکترون‌های گم شده می باشد. این اتم‌ها با نور ستارۀ پرانرژی یونیزه شده‌اند. ستاره‌ای که با نور پر انرژی خود، بیشتر گاز سحابی را یونیزه می کند همان ستارۀ Xi Peresi آبی، درخشان و داغ است که در سمت راست سحابی قرار دارد. سحابی کالیفرنیا که هدف عکاسان نجومی است با یک تلسکوپ میدان گسترده تحت آسمان تیره به سمت صورت فلکی برساووش دیده می شود، از خوشه پروین فاصله زیادی ندارد.