نمایی خیرکننده از خورشید

1
440

بیگ بنگ: چرا مناطق بالای “لکه‌های خورشیدی” تا این حد داغ است؟ خود لکه‌های خورشیدی کمی خنک‌‌تر از مکان‌های دیگر خورشید هستند، زیرا میدان‌‌های مغناطیسی که آنها را به وجود می‌آورد “گرمای همرفتی” را کاهش می‌‌دهد.

ActiveSun NuSTAR

بنابراین بسیار عجیب است که مناطق بالایی این لکه‌ها صدها برابر داغ‌تر از دیگر نقاط خورشید هستند. برای یافتن علت آن، ناسا “تلسکوپ طیف‌ سنج هسته‌‌ای-نوستار”(NuSTAR) که در مدار زمین قرار دارد را هدایت کرد تا خورشید را در طیف پرتو ایکس نظاره کند. داده‌های فرابنفش نیز توسط “رصدخانه دینامیک خورشیدی”(SDO) ثبت شد و به رنگ سرخ مشخص است. در واقع این عکس “خورشید” را در طیف‌های “پرتو ایکس” و “فرابنفش” نشان می‌دهد.

انتشار بالای لکه‌های خورشیدی به رنگ سبز و آبی کاذب نشان داده شده است. تلسکوپ نوستار این لکه‌ها را در باندهای مختلف پرتوهای ایکس پرانرژی شناسایی کرده که مناطقی با دمای بسیار بالا را نشان می‌دهد. تصاویر نوستار سرنخ‌هایی در مورد ساز و کار گرمایش جوی خورشید می‌دهد که آیا نانوشعله‌های خورشیدی و میکروشعله‌های خورشیدی به عنوان انفجارهای مختصر انرژی باعث گرمایش غیرعادی می‌شوند یا خیر.

یک دیدگاه