بیگ بنگ: داده‌های تصویری تلسکوپ فضایی هابل، رصدخانه جنوبی اروپا و تلسکوپ‌های کوچک بر روی سیاره زمین با هم ترکیب شدند تا این پرترۀ خارق‌العاده از کهکشان مسیه 61 ثبت شود. M61 که NGC 4303 نیز نامیده می شود در فاصلۀ 55 میلیون سال نوری از زمین در خوشه کهکشانی سنبله واقع شده است که شامل 2000 کهکشان مارپیچی و بیضوی است.

M HST ESO Sاین کهکشان نمونه‌ای از یک کهکشان مارپیچی مسدود شبیه کهکشان راه شیری ما است. مسیه 61 همانند کهکشان‌های مارپیچی دیگر، دارای بازوهای مارپیچی، خطوط غبار کیهانی، مناطق تشکیل ستارۀ صورتی رنگ و خوشه‌های ستاره‌ای آبی جوان است. هستۀ کهکشانی درخشان در سمت چپ این کلوزآپ با قطر 50 هزار سال نوری دیده می شود.

این کهکشان به یک دلیل ویژه قابل توجه است- شش ابرنواختر درون مسیه 61 مشاهده شده است. این باعث می شود مسیه ۶۱ به کهکشان ستاره‌فشان نیز شناخته شود. در کهکشان‌های ستاره‌فشان، شکل‌گیری و تکامل ستارگان با سرعت بسیار بالایی رخ می دهد. اما این تنها اتفاقی نیست که در مسیه 61 رخ می‌دهد؛ یک منبع پرتو ایکس در قلب آن کشف شده که مربوط به یک سیاه‌چاله در مرکز کهکشان است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , apod