نمای ترکیبی تکه ای از آسمان

0
150

بیگ بنگ: در این میدان دید شگفت انگیز، دنباله دار کلارک ۷۱P واقعا در پیش زمینۀ این ابرهای کیهانی قرار دارد. رنگ این تصویر تلسکوپی ارتقا پیدا کرده و تقریبا به اندازۀ ۵ درجه (۱۰ ماه کامل در آسمان) وسعت دارد.

این تصویر موقعیت دنباله دار کم نور را در شب بیست و سوم/بیست و چهارم می در فاصله ۵ دقیقۀ نوری از زمین نشان می دهد که خیلی نزدیک به خط دید ستاره درخشان قلب العقرب و ابر مارافسای است. در این تصویر، ستاره قلب العقرب که آلفا کژدم نیز نامیده می شود در مرکز قرار دارد و با ابر ِ گاز و غبار کیهانی احاطه شده است؛ این ابر نور زرد رنگ ستاره غول پیکر ِ خنک را منعکس می کند. خوشه ستاره ای کروی M4 در فاصله ۷۰۰۰ سال نوری از ما قرار دارد، در مقایسه ستارۀ قلب العفرب ۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. نور ستاره آبی رنگ مارافسای که کمی نزدیکتر از قلب العقرب است با گرد و غبار در ابرهای مولکولی مشخص می شود. می توانید دم کوچک این دنباله دار را بصورت یک لکۀ کم نور در نزدیکی مرکز در لبه سمت چپ عکس مشاهده کنید. فقط به دنبال رنگ سبز این دنباله دار باشید که در اثر فلورسنس مولکول های کربن دو اتمی در نور خورشید ایجاد شده است.