نگاهی به اولتیما تولی

بیگ بنگ: سیارک‌های دوردست چه تفاوتی با سیارک‌های نزدیک به خورشید دارند؟ برای فهمیدن این موضوع، ناسا فضاپیمای رباتیک افق‌های نو را به سمت کمربند کویپر و جرمی به نام ۲۰۱۴ MU69 با نام مستعار اولتیما تولی فرستاد، یعنی دورترین سیارکی که یک فضاپیمای بشر تاکنون ملاقات کرده است.

UltimaThule NewHorizonsAppereاین عکس برجسته در روز ۱ ژانویه ۲۰۱۹ گرفته شده و بر روی یک فضای ۳۰ کیلومتری زوم کرده و دارای بیشترین قدرت تفکیک(وضوح) از سطح اولتیما تولی است.  این سیارک با سیارک‌هایی که تاکنون درون منظومه شمسی به تصویر کشیده شده‌اند فرق دارد، زیرا شامل یک بافت سطحی غیرعادی، دهانه‌های نسبتأ تیره و لوب‌های تقریبأ کروی است. این فرضیه مطرح شده که شکل آن در اثر بهم آمیختگی قلوه سنگ‌های نخستین منظومه شمسی به دو شی – اولتیما و تولی – و چسبیدن آنها به هم ایجاد شده است. تحقیق در مورد منشأ مناطق سطحی گوناگون در اولتیما تولی همچنان ادامه دارد: مثلأ آیا جو نازکی دارد، رنگ ِ قرمزش از کجا آمده و این دانش جدید در مورد منظومه شمسی باستانی چه اطلاعاتی در مورد تشکیل سیاره زمین به ما می دهد.